U četvrtak rano ujutru, tržišna kapitalizacija kompanije Apple je dostigla vrijednost od jedan bilion (1.000 milijardi) dolara.

Ovo su 10 fascinantnih činjenica o Appleu, najvećoj svjetskoj kompaniji:

1. Najgora investiciona odluka ikada

Poznata su dva osnivača kompanije, Stiv Džobs i Stiv Voznijak. Ono što je manje poznato je da je bio i treći osnivač, Ronald Vejn.

Vejn je prodao svojih 10 odsto udjela u kompaniji za 800 dolara samo 12 dana nakon što je osnovan u aprilu 1976. Dobio je dodatnih 1.500 dolara isplate. Da je ostao u kompaniji, njegov udio bi sada vrijedeo vrtoglavih 100 milijardi dolara.

2. Prvi Apple računar nije imao tastaturu i ekran

Appleov prvi proizvod, Apple 1, u osnovi je matična ploča. Nije imao tastaturu, monitor ili kućište. Neki korisnici su sami napravili drveno kućište i dodali tastaturu.

3. Mekintoš je pokrenut reklamom koju je režirao Ridli Skot

Apple Macintosh je lansiran 1984. godine sa TV reklamom od 1,5 miliona dolara koju je režirao Ridli Skot, a emitovana je tokom Superbola. Smatra se jednom od najboljih TV reklama svih vremena.

4. Stiv Džobs je nekada bio prognan u “Sibir”

Kada je prodaja Mekintoša počela da pada, Džobs je izbačen iz borda Applea. Nije obavljao isti posao i dobio je kancelariju u “maloj, anonimnoj zgradi u kojoj su bili smješteni samo njegova sekretarica i čuvar”.

Džobs je tu svoju kancelariju nazvao “Sibir”. Džobs je prodao 85.000 akcija Applea kada je cijena bila manja od 14 dolara. On i Voznijak su napustili Apple 1985. godine.

5. Apple je platio 427 miliona dolara da bi vratio Stiva Džobsa

Apple je 1996. kupio kompaniju NeXT koju je Džobs izgradio nakon što je napustio kompaniju 1985. godine, i to za 427 miliona dolara, što ga je vratio u Apple.

Operativni sistem NeXT-a postaće Mekov OS X a kompanija će postati još profitabilnija sa iMacon. Ipak, Džobs je tek 2000. godine konačno reimenovan za direktora kompanije. Do tada je koristio naziv “privremeni izvršni direktor” (interimCEO), koji je on u šali nazvao ajCEO (iCEO).

6. Ovaj čovjek je najveći Appleov talenat

Dok je Stiv Džobs svu pažnju na prezentacijama kompanije privukao za sebe, Džonatan Ajv je vodio dizajnerski tim za iMac, iPid i iPhone. To je ser Džonatan Pol Ajv, koji je osim glavnog dizajnera Applea i predavač Kraljevskog koledža umjetnosti u Londonu.

Ajv je zadužen za cijelu Appleovu industrijsku dizajnersku grupu. On je 2012. postao zapovjednik viteškog reda britanske imperije u Bakingemskoj palati.

7. Šta znači “aj” (i) u Apple proizvodima?

“Aj” se prvi put pojavio sa iMecom i koristio se kod iPhonea i iPada.

Na lansiranju iMaca, Džobs je objasnio: “Iako je ovo bio punokrvni Mekintoš, cilj nam je bio da naši korisnici jasno istaknu da žele računar pomoću kog će doći do interneta jednostavno i brzo”.

Dakle, “internet” je jedno objašnjenje. Međutim, Džobs je rekao i da to “aj” znači i neke druge stvari za njih. Kako je naveo, iako je ovaj proizvod stvoren za mrežu, on je i prelijep samostalan proizvod, a cilj je da se koristi u obrazovanju i savršen je za većinu stvari kojima se služe instruktori.

8. iPhone je izvorno projekat “Purple”

Tim od 1.000 zaposlenih radio je tajno na tzv. projektu “Purple”, koji je na kraju proizveo iPhone. Oni su bukvalno potrošili 150 milijardi dolara za 30 mjeseci prije nego što su izbacili na tržište prvi iPhone.

Apple je 29. juna 2007. otkrio iPhone javnosti koristeći slogane “Ovo je samo početak”, “Appld je ponovo izumeo telefon”. Džobs je na lansiranju rekao: “Ovo je dan kojem sam se radovao već dvije i po godine. Danas će Apple ponovo da izmisli telefon”.

Sa touch screenom i aplikacijama, iPhone je zaista pokrenuo revoluciju u industriji pametnih telefona.

9. Tajna iza logotipa jabuka

Ispostavilo se da logotip Applea nije tako velika stvar kako mnogi vjeruju. Kako je govorio Džobs, bio je inspirisan da koristi jabuku nakon posjete farmi jabuka jer je plod bio “zabavan”. Masovno su kružile spekulacije da je ugriz u jabuci bio poklon Alanu Tujringu, osnivaču računarstva, koji je izvršio samoubistvo konzumiranjem cijanida. Zagrižena jabuka je navodno pronađena pored njegovog tela.

Kompanija, međutim, tvrdi da to nije tačno i da je ugriz dodat u jabuku tako da se ne bi miješala sa višnjom.

10. Najveća svjetska kompanija

Apple je postao najveći svjetski biznis čije akcije na svjetskom tržištu su dostigle vrijednost od jednog biliona dolara. To je tri puta veća vrednost BDP-a Južne Australije, odnosno svega što je proizvela ta država za jednu godinu.

(Sunday Times / Blic)