BANJALUKA/BROD – Pogoni Rafinerije nafte u Brodu biće modernizovani najnovijom francuskom ili američkom tehnologijom, rečeno je u Ministarstvu industrije, energetike i rudarstva RS.

Kako je pojašnjeno, još je rano govoriti o konkretnom modelu modernizacije, a to će zavisiti od onog što je najoptimalnije za ruskog vlasnika.

“Nije u pitanju klasično ulaganje već nabavka opreme”, rekla je Aleksandra Vukašinović, portparol Ministarstva, uz objašnjenje da se to odnosi na modernizaciju nove linije, sa čijih će se proizvoditi goriva koja zadovoljavaju standarde EU.

Prvu informaciju o potencijalnom ulaganju američkog kapitala u Rafineriju najavio je Slobodan Puhalac, ministar industrije, energetike i rudarstva u jednom televizijskom nastupu, kada je kazao da je veliki investitor iz Amerike ozbiljno zainteresovan za ulaganje u Brod, te da će se konkretni rezultati ubrzo vidjeti.

Slavko Šćepanović, prvi zamjenik direktora “Optima grupe”, potvrdio je da su započeti razgovori o tom pitanju i da se zasad o tome ništa detaljnije ne može govoriti.

“Sve je još na početku pregovora, ali, ukoliko bismo procijenili da je njihova ponuda interesantna i ako mogu da obezbijede povoljnija sredstva za finansiranje od onih koja trenutno imamo, nije isključena mogućnost saradnje”, kazao je Šćepanović.

On je istakao da od ishoda tek započetih razgovora ne zavisi program rekonstrukcije Rafinerije jer su za to već obezbijeđena sredstva.

Šćepanović kaže da ne može znati kako će se završiti tek započeti razgovori i da li bi se radilo o finansiranju ruskog vlasnika “Neftgazinkora” u vidu zajmova ili njihovom ulasku u vlasništvo, jer za takve poslove je potrebno najmanje pola godine da bi se do nečega došlo.

Na pitanje koliko je izvjesno da investitor uđe u vlasničku strukturu Rafinerije kroz njeno eventualno finansiranje, Šćepanović je kazao da u principu rijetko dozvoljavaju ulazak u vlasništvo i ne vjeruje da bi to bilo isplativo.

Inače, poslije uspješno obavljene privatizacije, Rafinerija nafte u Brodu je 27. novembra 2008. godine, poslije više godina prekida kontinuirane proizvodnje, pokrenula pogone i za nepunih godinu dana preradila milion tona sirove nafte.

U brodskoj Rafineriji nafte se dnevno prerađuje oko 3.600 tona sirove nafte od koje se dobijaju derivati koji zadovoljavaju sve potrebne standarde.

U sklopu modernizacije Rafinerije u Brodu obnovljeno je i pristanište na Savi, preko kojeg su otpremljene prve količine goriva namijenjenog zahtjevnom evropskom tržištu.

Pruga neophodna Rafineriji

Izgradnja pruge do Rafinerije u Brodu neophodna je kako bi mogla biti povećana proizvodnja, izjavio je juče Slavko Šćepanović, prvi zamjenik direktora “Optima grupe”.

On je rekao da je u planu izgradnja pruge do Rafinerije, jer kada bude postignut pun kapacitet proizvodnje, biće neophodna tri vida transporta za otpremanje goriva.

“Da je Sava plovna tokom čitave godine, nedostatak pruge ne bi se toliko osjetio”, kazao je Šćepanović, dodajući da Rafinerija Brod definitivno mora da ima izlaz na željeznice.

Što se tiče gradnje pruge, on kaže da je još sve u fazi izbora rješenja, navodeći da nije odbačena ni varijanta da Rafinerija bude uključena na hrvatske željeznice.

Izvor Nezavisne novine