BANJALUKA – Javno preduzeće Autoputevi Republike Srpske na javnom pozivu za nabavku opreme za naplatu putarine na autoputu Banja Luka – Gradiška izabralo je „Kaldera kompaniju“ Laktaši čija je ponuda bila oko 200 hiljada maraka skuplja od svjetski poznate francuske firme „Sanef its Tehnologije“.

Zbog ovog slučaja vlasti Republike Srpske mogle bi imati problema sa jednom od najjačih evropskih država, Francuskom čija je ambasada nakon što je upoznata, insistirala na dosljednoj primjeni zakona, piše poslovni portal Capital.ba.

Iz obimne dokumentacije vidljivo je da su „Autoputevi Srpske“ favorizovali laktašku kompaniju Kaldera koja nema iskustva u poslovima naplate putarine, zbog čega je morala napraviti konzorcijum sa Institutom „Mihajlo Pupin“ Beograd, da bi ispunila formalne uslove.

„Kaldera“ odnosno njen Konzorcijum sa Institutom Pupin, je za ovaj posao ponudila oko 1,2 miliona KM, a druga grupa ponuđača, u kojoj je i francuska kompanija „Sanef“ preko svoje ćerke firme iz Splita, oko 200 hiljada KM manje.

Specijalizovana kompanija „Sanef“ u Evropi i svijetu naplaćuje putarinu na 1.902 kilometra autoputeva, ima 3.580 zaposlenih, 1,6 milijardi evra prometa, a jedna od njihovih referenci u regionu je naplata putarine na autoputu Zagreb-Split, a vršiće i naplatu na autoputevima u Crnog Gori. „Sanef“ je članica grupe ponuđača za isporuku opreme zajedno sa dve banjalučke firme „Eksin“ i „Fitič BL“.

Da je izbor Kaldere upitan i sumnjiv ocijenila je i Kancelarije za razmatranje žalbi BiH.

Kancelarija je 16. aprila poništila odluku „Autoputeva RS“ i vratila na ponovni postupak, ali „Autoputevi“ su, kako Kapital saznaje, ponovo izabrali „Kalderu“.

Francuska kompanija, odnosno grupa ponuđača u okviru koje je dostavila ponudu, je ponovo uputila prigovor i 22. jula ove godine su od „Autoputeva“ dobili odgovor da se njihov prigovor odbija, potvrdio je advokat „Sanefa“ i grupe ponuđača Davor Bunoza.

On ističe da njegov klijent neće stati na ovom.

„Smatramo da su sve činjenice i argumenti na našoj strani. Ponovo ćemo se žaliti Kancelariji za žalbe. „Autoputevi RS“ su već jednom platiti 15 hiljada KM troškove podnošenja prošle žalbe i očigleno da će je platiti ponovo“, kaže Bunoza.

On smatra da je očigledno da „Autoputevi“ planirano favorizuju „Kaldera kompaniju“.

Direktor JP „Autoputevi RS“ Dušan Topić rekao je da je „izbor ponuđača za isporuku opreme za naplatu putarine u finalnoj fazi“, te da zbog toga ne može da daje bilo kakve izjave jer bi se one mogle protumačiti kao uticaj.

Na ponudu da odgovori na optužbe na proces izbora ponuđača, Topić je ponovio da ne može ništa da komentariši.

„Sanef“ u žalbi navodi da je ovo „teška povreda Zakona o javnim nabavkama“, te da Autoputevi RS očito postupaju diskriminatorski i različito prema dobavljačima.

„Autoputevi“ su „Sanef“ eliminisali jer su dostavili potvrdu firme „Grenoble“ a ne krajnjeg korisnika, „Hrvatskih autocesta“. Zanimljivo, „Autoputevima“ nije smetalo što i konzorcij „Mihajlo Pupin“ –„Kaldera kompani“ takođe dostavili potvrdu „BS telekom solušns“, a ne potvrdu krajnjeg korisnika JP „Autoceste FBiH“.

„Da je ugovorno tijelo pažljivije analiziralo, primjetili bi da je potvrda Konzorcija ‘Institut Mihajlo Pupin –Kaldera Kompani“, izdata bez broja protokola i datuma od strane JP „Putevi Srbije“, te da se ona odnosi na redovno održavanje sistema za naplatu putarine, a ne na isporuku opreme koja je predmet javne nabavke“, navodi se u Prigovoru Konzorcija „Eksin“, „Fitič BL“ i „Sanef Tehnologije“.

Ovo znači, navodi se dalje, da Mihajlo Pupin i Kaldera“ nisu dostavili barem tri validne potvrde kojim se potvrđuje isporuke opreme navedene u obaveznoj referens listi, ali ipak su izabrani.

Firma „Sanef Tehnologije“ je uputila dopis Francuskoj ambasadi u Zagrebu u kojoj ih upoznaju sa cijelim slučajem i traže da zaštite interese francuskih investitora na ovom području.

U pismu koje je u posjedu portala, navodi se da je očito da se u ovom poslu favorizuju Konzorcijum „Institut Mihajlo Pupin-Kaldera“ iako njihova dokumentacija ne ispunjava osnovne uslove, niti je prevedena na službene jezike.

„Ovaj tender je strateški važan za našu grupu, jer se radi o prvom projektu ove vrste u Republici Srpskoj“, navodi se u pismu.

Stav Francuske ambasade, kaže Bunoza, je da se moraju striktno poštovati zakonski propisi bez favorizovanja bilo kojeg ponuđača.

Ovo je prva nabavka ove vrste u RS i ona je znatno značajnija od iznosa ovog tendera. Dobijanje poslova nabavke opreme za naplatu putarina na autoputu Banjaluka-Gradiška, najboljem ponuđaču, kažu analitičari, stvara uslove i za dobijanje istih poslova na autoputu Banjaluka-Doboj, a vjerovatno i za naplatu na dijelu koridora 5C autoputa koji prolazi kroz Republiku Srpsku. (Capital.ba)