BANJALUKA – Banke u BiH ne smanjuju rate kredita iako su posljednjih godina međubankarske stope EURIBOR i LIBOR, za koje je vezan veliki broj podijeljenih zajmova, značajno pale.

Sve je veći broj kreditno zaduženih građana koji nisu zadovoljni transparentnošću svojih kreditnih ugovora, u kojima su, kako ističu, jasno definisane njihove obaveze u vezi s povratom kredita.

Banke te uslove uglavnom poštuju kada EURIBOR i LIBOR (dnevna referentna kamatna stopa po kojoj banke jedna drugoj posuđuju novac na evropskom, odnosno londonskom međubankarskom tržištu) rastu podižući visinu otplate, ali ih po pravilu ignorišu kada te međubankarske stope padaju.

Borka Surtov, glavni tržišni inspektor RS, potvrdila je da dobijaju značajan broj pritužbi zbog nepoštovanja kreditnih ugovora od strane banaka.

"Zabilježili smo slučajeve pritužbi kada su u pitanju krediti u kojima nisu definisani uslovi promjene kamatne stope u kojima smo kod sudova pokretali postupke, ali i slučajeve u kojima je, iako su uslovi kredita bili jasno definisani, dolazilo do kršenja kreditnog ugovora, koje smo po pravilu prosljeđivali Agenciji za bankarstvo RS i ombudsmanu za zaštitu prava potrošača BiH", kazala je ona.

U Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača BiH kažu da su utvrdili nepravilnosti u pogledu primjene Zakona o zaštiti potrošača u BiH od strane komercijalnih banaka i mikrokreditnih organizacija (MKO), kao i kršenja osnovnih prava potrošača kao korisnika potrošačkih kredita.

Ljubica Čolović, pomoćnik ombudsmana, kaže da banke i MKO u tim slučajevima nisu klijentima prezentovale pisanu predugovornu informaciju, niti su uslovi o promjeni kamatne stope sadržani u zaključenim ugovorima, a što su zakonski bile obavezne.

"Potrošački kredit s promjenljivom kamatom bez ugovorene referentne kamatne stope predstavlja veliki rizik za potrošače, jer tada banke jednostrano podižu kamate na osnovu svojih internih odluka", upozorava Čolovićeva.

Ombudsman je vodio 210 takvih pojedinačnih slučajeva, koji su rezultirali donošenjem mnoštva odluka o kršenju prava potrošača sa preporukama za banke u cilju otklanjanja nepravilnosti i preduzimanja mjera za usklađivanja poslovanja banaka sa Zakonom o zaštiti potrošača.

"Zbog teške situacije u kojoj se nalazimo, banke su u poziciji da zaključuju jednostrane ugovore u kojima potpisnik kredita nema nikakav uticaj na te ugovorene odnose", kaže Dragovan Petrović, sekretar Pokreta potrošača RS.

On ukazuje da banke prave tipske ugovore kod kojih unose klauzule zahvaljujući kojima sve vrijeme trajanja kreditnog ugovora oni mogu tražiti dodatne garancije za otplatu kredita, te da mijenjaju kamatnu stopu ili zahtijevaju čak i kompletnu isplatu kredita.

Petrović je najavio da bi ove godine u Zakon o zaštiti potrošača RS trebalo da budu unesene izmjene kojima bi korisnici kredita bili stavljeni u povoljniji položaj.

Radovan Bajić, član Upravnog odbora Udruženja banaka BiH, kaže da bi formiranje institucije ombudsmana za finansijske institucije u BiH značajno poboljšalo situaciju kod eventualnog kršenja kreditnih ugovora.

"Moguće je da je prije nekoliko godina bilo kreditnih ugovora u kojima su bile neprecizne odredbe u vezi s načinom promjene kamatne stope, ali se sada već iskristalisalo da je EURIBOR referentna kamatna stopa. Ali treba istaći i to da u uslovima krize ništa nije referentno, jer se tada svi parametri dovode u pitanje", kaže Bajić.

On ocjenjuje apsolutno neprihvatljivim da bilo koja od ugovornih strana izmijeni bilo šta u kreditnom ugovoru, navodeći da u tom slučaju klijenti imaju pravo da se žale.

Izvor Agencije