BANJALUKA – Dok ne bude usvojen zakon o akcizama, BiH neće dobiti novac za četiri infrastrukturna projekta dogovorena u Trstu, čak i ako bude potpisan ugovor o Transportnoj zajednici jugoistočne Evrope, kako se očekuje, u septembru.
Naime, iz Delegacije EU su nam juče jasno odgovorili da dok se ne riješe akcize, nema ništa od evropskog novca za projekte koji su nam odobreni na samitu zapadnog Balkana i EU u Trstu prije dvije sedmice.
“U ovaj paket su uključena i četiri projekta koje je podnijela BiH za koje je EU izdvojila ukupno 46 miliona evra. Ova četiri projekta će biti realizovna tek kada se riješe otvorena pitanja vezana za fiskalni prostor, uključujući i usvajanje zakona o akcizama, te kada BiH potpiše ugovor o Transportnoj zajednici”, navedeno nam je iz Delegacije EU.
Podsjećamo, radi se o projektima ukupne vrijednosti oko 250 miliona evra, a dio od 46 miliona evra je grant EU, dok ćemo se za ostatak zadužiti kod Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke.
I upravo u tome leži suština problema za finansiranje infrastrukturnih projekata.
Mirko Šarović, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, kazao je da je problem u tome što je BiH dostigla limite u zaduživanju i da zbog toga ne može očekivati bilo kakve kredite od EBRD-a, Svjetske banke i drugih kreditora.
“To praktično znači da mi u Trstu možemo dobiti projekte koje smo kandidovali, ali bez akciza ćemo imati problem zbog kreditnog zaduživanja”, rekao je Šarović uoči odlaska u Trst.
U Delegaciji EU smatraju da ugovor o Transportnoj zajednici predstavlja važan korak ka unapređenju infrastrukture i kvalitetnijih usluga transporta širom regiona.
“U konačnici, time će se takođe poboljšati svakodnevni život građana ovih zemalja. Konačno, ovaj ugovor će pomoći zemljama zapadnog Balkana da usklade svoje domaće zakone o transportu sa zakonima u EU, čime će ojačati susjedske odnose, promovisati prekograničnu saradnju i približiti se EU”, istakli su oni.
Podsjetili su da je Evropska komisija u Trstu najavila značajan paket od sedam projekata povezivanja, u ukupnoj vrijednosti od 194 miliona evra bespovratnih sredstava, te 500 miliona evra investicija za sufinansiranje sedam novih regionalnih projekata za poboljšanje transportnih i energetskih veza unutar zapadnog Balkana i sa EU.
U Ministarstvu transporta i komunikacija BiH su nam takođe potvrdili da je u skladu s pismom koje je Johanes Han, evropski komesar za proširenje, poslao BiH očekivano da se prije kreditiranja projekata riješi problem akciza.
S obzirom na to da su akcize uslov za aranžman s MMF-om, nekoliko upućenih sagovornika nam je reklo da se zbog ogromnog pritiska EU na vlasti u BiH može očekivati da će akcize biti usvojene u septembru, ali da to ne znači da će biti ispunjeni svi uslovi za produženi aranžman s MMF-om.
Podsjećanja radi, osim akciza, potrebno je ostvariti mjerljiv i nepovratan napredak na obavljanju dubinske analize za “BH Telecom” i “HT Eronet”, ali i odgovoriti na pitanja koja je Nedim Ilahi, šef Misije MMF-a za BiH, postavio vlastima u BiH o tome zašto su u globalnom fiskalnom okviru 2018 – 2020. zanemarili investicije na uštrb javne potrošnje.
Cvijanović: Pitanja zablokirana na nivou BiH
Predsjednik Vlade RS Željka Cvijanović ocijenila je juče da su izjave ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirka Šarovića u vezi s akcizama i Transportnom zajednicom zamajavanje javnosti, ističući da su oba ta pitanja “zablokirana na nivou BiH”.
“U pismu komesara (Johanesa) Hana (predsjedavajućem Savjeta ministara BiH) Denisu Zvizdiću jasno se govori o dvije obaveze, a to su usvajanje zakona o akcizama i pristupanje Transportnoj zajednici uz objašnjenje da će, ako se ta dva uslova ne ispune, sredstva namijenjena BiH biti usmjerena prema drugim zemljama regiona”, rekla je Cvijanovićeva.
Što se tiče akciza i uopšte donošenja reformskih zakona na nivou BiH, napominje da je ta aktivnost “davno zamrla” jer ovaj Savjet ministara BiH nema parlamentarnu većinu za bilo šta osim za destrukciju. Milorad Dodik, predsjednik RS, je ponovio da za RS nije sporan ugovor izmedu zemalja članica Transportne zajednice, već unutrašnja procedura. (Nezavisne novine)

Bez akciza nema evropskih para za projekte