BERLIN – Niskobudžetne aviokompanije mogle bi postati žrtve zaštite od klimatskih promjena nakon prijedloga njemačke partije CSU da im se poveća porez.

Naime, CSU, njemačka partija iz Bavarske, inače sestrinska partija CDU, koju je do nedavno vodila njemačka kancelarka Angela Merkel, predložila je nove, dodatne tarife za niskobudžetne linije u Evropi. Kako prenose njemački mediji, uglavnom će biti pogođene linije unutar Evrope.

Ovu inicijativu prvi je iznio Aleksander Dobrindt, lider CSU, koji smatra da te kompanije miraju biti dodatno oporezovane;

„Ono što mi želimo, što ja želim jeste zaštita klime od nadolazećih promjena, a ne konkurentne cijene“, rekao je Dobrindt za njemačke medije. On je dodao da karte od devet evra, koje se nude za određene rute nemaju apsolutno ništa sa tržišnom ekonomijom.

“Istovremeno, kako nemaju veze sa tržišnom ekonomijom, tako nemaju ništa ni sa zaštitom naše planete“, rekao je Dobrindt.

Kako bi riješili ovaj problem, Dobrindt navodi da njegova partija CSU želi da natjera aviokompanije da dodatno plate za svoje jeftine letove, što će svakako uništiti njihov poslovni model, koji izgrađuju već godinama. U dokumentu koji će biti predstavljen ove sedmice očekuje se da će partija CSU zatražiti da se uvede tzv. “ kazneni porez“ za letove i linije koje koštaju manje od 50 evra.

“Neophodno je da se utvrdi minimalna cijena avionske karte. S druge strane, mislim da putovanje željeznicom treba da dobije neke poreske olakšice“, rekao je Dobrindt.

Kako navode iz CSU, upravo ekološki problem nalazi se u centru njihovog interesovanja, ali i njihove zabrinutosti, jer se iz godine u godinu povećava emisija štetnih gasova koju proizvode avio kompanije. Jedna od meta ovog novog poreza svakako je kompanija Ryanair koja je nedavno svrstana u deset najgorih zagađivača na svijetu.

Irska kompanija Ryanair se nedavno oglasila povodom svrstavanja na listu deset najgorih zagađivača navodeći da je njihova kompanija „ekološki najčistija, jer imaju najniže emisije CO2 po kilometru.

Političari iz CDU, partije Angele Merkel, upozoravaju da bi dodatno oporezivanje moglo biti kontraproduktivno. Naime, Tomas Jarzombek, političar iz CDU, koji je ujedno i savezni komesar za avijaciju, smatra da to može biti veoma opasno:

„Zahtijev CSU će imati posljedice koje će snositi obični ljudi, putnici jer će oni biti ti koji će platiti taj dodatni porez, a istovremeno, sumnjam da će to pomoći zaštiti okoline“, rekao je Jarzombek.

On je dodao da koalicioni sporazum između CDU i CSU ne podrazumijeva povećanje bilo kakvih poreza, te da nije siguran kako će CSU to izvesti.

„Naravno, mora se obratiti pažnja da se ne dođe u situaciju da kompanije i njihovi avioni lete prazni. Ovo će svakako uticati na mobilnost ljudi sa nižim prihodima, kojima su niskobudžetne kompanije bile prozor u svijet. Istovremeno, mislim da baš ništa neće uticati na smanjenje emisije štetnih gasova“, rekao je Jarzombek.

U međuvrmenu, Njemačko udruženje avio kompanija (BDL) saopštilo je da se neće protiviti ukoliko njemački zakonodavci pronađu adekvatan način da zaustave trend niskih cijena letova, koji apsolutno nisu isplativi iz ugla tržišne ekonomije i koji su dovele do vještačke potražnje, kada je riječ o ovim letovima, rekao je direktor udruženja BDL Matijas fon Rand. (BILD, Swot)