BANJALUKA – Stanovnici Republike Srpske čak 80 odsto svojih štednih uloga u bankama prošle godine držali su u evrima, dolarima, francima i drugim stranim valutama.

Prema podacima Agencije za bankarstvo RS, devizna štednja stanovništva u bankama za devet mjeseci 2010. godine iznosila je 801.400.000, a štednja u markama tek 196.400.000 maraka.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Banjaluci Vujo Vukmirica kaže da ovo govori o nepovjerenju stanovnika u domaću valutu.

– Iako je evro prošle godine bio u krizi, ovo pokazuje da su ljudi uprkos tome mnogo više štedjeli u toj i drugim svjetskim valutama nego u domaćoj. Nepovjerenje u marku moglo bi se protumačiti i uvjerenjem da će zemlje evrozone brže izaći iz krize od BiH i da će se time povećati vrijednost evra – rekao je Vukmirica.

Dodaje da činjenica da konvertibilna marka nije ili je slabo zastupljena na međunarodnom finansijskom tržištu povećava štednju stanovništva u evrima, dolarima i francima.

– S druge strane, veliki deo štediša u Srpskoj su naši radnici u inostranstvu, koji štede novac u valuti u kojoj dobijaju platu – kazao je Vukmirica.

Izvršni sekretar Udruženja banaka BiH Mijo Mišić kaže da, s obzirom na karensi bord, koji daje garanciju za stabilnost domaće valute, nema razloga za favorizovanje evra ili bilo koje druge valute u odnosu na konvertibilnu marku.

– Niti sa aspekta banaka niti sa aspekta štediša ne vidim razlog za favorizovanje devizne štednje. Nije mi poznato da banke daju veće povoljnosti za deviznu štednju tako da je teško govoriti o razlozima tolike razlike u visini štednje u markama i u drugim valutama – rekao je Mišić.

Prema podacima Agencije za bankarstvo, devizna štednja u Republici Srpskoj u 2010. u odnosu na godinu ranije porasla je za 11 odsto, dok štednja u markama bilježi rast od 16 odsto.

Ukupna štednja

U izvještaju Agencije za bankarstvo RS ukupna štednja stanovnika Srpske, uključujući i tekuće račune, na kraju septembra 2010. godine iznosila je 1,3 milijarde maraka, sa stopom rasta od devet odsto u odnosu na kraj 2009. godine.

Izvor Agencije