BEOGRAD – Uskoro u “Ikarbus” dolazi jedan od najvećih proizvođača autobusa i kamiona u Kini “Li Jong”, koji bi trebalo da u pogonima “Ikarbusa” montira isključivo električne autobuse, koji bi se koristili u GSP-u, javio je RTS.

Na sajmu komercijalnih vozila u Hanoveru izloženo je oko 3.000 kamiona, autobusa i pikap vozila. Sve ukazuje da će glavni pogon u budućnosti biti struja, a kineski proizvođači dominantni.

Jedan od njih, “Li Jong”, proizvođač je električnih autobusa i, kako se navodi, za dva mjeseca stiže u “Ikarbus”.

Time se i Srbija uključuje u ekološke tokove.

Kinezi hoće da kod nas prave i fabriku baterija, a žele i da autobus proizveden u “Ikarbusu” bude evropski proizvod sa naših prostora, što stvara veliki potencijal za izgradnju novih manjih fabrika koje će biti kooperanti u ovom projektu.

Na naše tržište stiže i prvi kamion koji umesto klasičnih retrovizora ima kamere.

Novi “mercedes AKTROS” ima i auto-pilota koji prepoznaje bicikliste sa strane i sam koči. Predstavlja najsigurnije vozilo ikada proizvedno u toj klasi, ali u našem okruženju propisi ne prepoznaju te kategorije.

“U Srbiji, koliko mi znamo i koliko smo mogli da proverimo, nemamo problem da registrujemo vozilo sa spoljnim kamerama, dok, na primer, u Bosni je na snazi stari zakon iz SFRJ da vozilo mora da ima spoljne retrovizore kako bi bilo registrovano”, kaže Aleksandar Trifunović iz “Dajmler kamiona”.

Vozila prikazana na sajmu nemaju volan, eventualno imaju neki džojstik za manje manevre. Putnici i teret biće prevoženi bez vozača koji se sada svodi na programera vozila.

Stručnjaci tvrde da će se informacionom tehnologijom i telemetrijskim sistemima do 2030. ukinuti profesija profesionalni vozač, a već sada u Evropi postoje takozvane probne autobuske linije koje saobraćaju bez vozača, naravno na električni pogon.

Tržište autobusa i kamiona u svijetu raste. Najveći rast ima Kina, koja kupuje vozila koliko Evropa, Sjeverna Amerika i Japan zajedno.

(RTS)