BANJALUKA – Prevoznici tereta podnijeće sutra Ustavnom sudu RS zahtjev za ocjenu ustavnosti odluka o komunalnim taksama koje opštine Brod i Gradiška naplaćuju međunarodnim drumskim prevoznicima tereta.

Ove opštine uvele su naknade za teretna vozila, koje iznose od pet do sedam KM po kamionu dnevno, koje prevoznici smatraju nezakonitim i neprihvatljivim.

“Takse u Brodu, prema obrazloženju odluke, uvedene su za dezinfekciju puteva, mada još nismo vidjeli kako se putevi dezinfikuju, niti je takva praksa prisutna u svijetu. Uvođenje takse u Gradišci obrazloženo je potrebom održavanja kamionskih stajališta, iako zakon ovu kategoriju stajališta ne poznaje, niti su ona građena u proteklom periodu. To samo uvećava naše troškove i čini nas nekonkurentnim u odnosu na druge prevoznike”, kaže Milan Gačić, predsjednik Udruženja “Međunarodni transport” Banjaluka.

Dodaje da opštine donošenjem ovakvih odluka samo izmišljaju troškove koji udruženi sa drugim davanjima postaju neizdrživi za privredu.

“Suština je u velikim brojkama. Ako neki prevoznik ima deset i više kamiona i oko 2.300 ulaza i izlaza godišnje, onda su troškovi za te takse između 20.000 i 30.000 KM, što nije malo opterećenje za transportna preduzeća”, objašnjava Gačić.

Načelnik opštine Brod Milovan Čerek kaže da je odluka o komunalnoj taksi, donesena prije desetak godina, zakonita te da je taj potez učinjen zbog nadoknade štete, koju kamioni ostavljaju na putevima kroz ovu opštinu.

“Možemo raspravljati o tome da li je novac od takse upotrijebljen za izgradnju svih sadržaja koji su njome previđeni, ali ona je zakonita i može biti ukinuta samo u redovnom sudskom postupku”, tvrdi Čerek i dodaje da će opština prihvatiti odluku Ustavnog suda RS kakva god bila.

Komentar nadležnih u opštini Gradiška juče nismo uspjeli dobiti.

Međunarodni prevoznici tereta žale se i na visinu naknade za korištenje parkinga u carinskim terminalima. Gačić tvrdi da im naplaćuju 45 do 55 KM dnevno po kamionu, zavisno da li je riječ o terminalu Uprave za indirektno oporezivanje BiH ili o privatnom terminalu.

“To je preskupo u odnosu na zemlje EU. U Italiji, na primjer, prevoznik za 10 do 15 eura uz 24-časovni parking dobije i ručak. Da ne govorimo o tome da na parkinzima u našim terminalima nema ništa drugo osim blata do koljena, za razliku od evropskih gdje postoje restorani, trgovine, uredne tuš-kabine i ostali sadržaji”, ističe Gačić.

Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH, podsjeća da je odlukom o utvrđivanju uslova za carinski terminal propisano da teretna vozila plaćaju 40 KM dnevno za parking u carinskom terminalu. Kaže da je odluku o tome donio Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje i da o promjeni visine naknade jedino on može odlučivati.

Prevoznici su, kako saznajemo, inicijativu o sniženju takse proslijedili predsjedniku Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH Draganu Vrankiću, članu tog tijela iz RS Aleksandru Džombiću i direktoru Uprave Kemalu Čauševiću.

Izvor Agencije