SARAJEVO – Od 1. februara u Istanbulu bi trebalo da počne s radom trgovinsko predstavništvo BiH, koje bi služilo kao svojevrsni servis domaćim kompanijama koje posluju na turskom tržištu.

Predstavništvo je rezultat trilateralnog dogovora resornih ministara BiH, Srbije i Turske, a ideja je stara oko godinu i po dana.

Kako nam je rečeno u Spoljnotrgovinskoj komori (STK) BiH, pripreme za otvaranje su u završnoj fazi, dodijeljen je i poreski broj, te je preostalo samo da se u administrativnom smislu riješi pitanje predstavnika.

“Naš predstavnik će pokušati da riješi svaki problem koji naše kompanije imaju u odnosu na državne organe. Takođe, jedan od zadataka će mu biti i predstavljanje kompanija i proizvoda, kao i da, ukoliko se ukaže potreba, turskim privrednicima pronađe partnere u BiH”, kaže Zdravko Marinković, zamjenik generalnog sekretara STK.

Prema njegovim riječima, bio bi to agent koji bi pomagao u otklanjanju barijera u poslovanju koje bi se pojavljivale, a istovremeno bi bio u obavezi da promoviše robu i proizvode iz BiH, kao i da istražuje tržište i vidi šta bi se moglo prodavati i čime bi se moglo trgovati.

Marinković smatra kako bi predstavništvo trebalo iskoristiti kako bi se dodatno ustabilio prehrambeni sektor.

“Nekoliko proizvoda iz BiH se veoma dobro prodaje, poput mesa, ulja i brašna, ali prostora ima i da se na ovom tržištu pojavi mljekarska i mesna industrija u smislu mesnih prerađevina i suhomesnatog programa”, kaže on.

Inače, BiH s Turskom ima sporazum o slobodnoj trgovini, a prema ocjeni većine stručnjaka, ona je jedna od najpovlašćenijih zemalja na svijetu u trgovini s ovom zemljom.

Turska je, prema mnogima, nepresušan izvor za plasman proizvoda, budući da imaju blizu 80 miliona stanovnika, snažnu privredu i izvozom pokrivaju sve susjedne zemlje.

Tomislav Tomić, direktor preduzeća “Žitopromet” iz Bijeljine, koje u posljednjih nekoliko godina ostvaruje ozbiljan izvoz brašna u Tursku, nada se kako će se preko predstavništva moći zaobići posrednici u prodaji, koji su se do sada ugrađivali i uzimali razne provizije.

“Nijedna firma iz BiH ne može direktno da izvozi jer su tu uvijek neki domaći posrednici koji naplaćuju svoje usluge, a do pravog kupca iz Turske je praktično nemoguće doći”, kaže Tomić.

Kaže kako se poslovi u Turskoj teško pogađaju, ali kada do njih dođe, oni se poštuju i sve se uredno plaća.

Kancelarija, smatra on, mogla bi biti ključ daljeg razvoja, ali i opstanka mlinske industrije u BiH, jer je došlo do hiperprodukcije u proizvodnji brašna u zemlji, pa se preko Turske treba širiti i na ostale zemlje u njenom okruženju.

Inače, obim spoljnotrgovinske razmjene dvije zemlje od januara do novembra prošle godine iznosio je oko 980 miliona maraka, u čemu je BiH u deficitu većem od 200 miliona maraka.

BiH je najviše izvezla ulja, brašna i mesa, dok je, sa druge strane, iz Turske najviše uvozila odjeću, plastiku i mašine. (Nezavisne)