DOBOJ/BANJALUKA – Vozovi “Željeznica RS” (ŽRS), čije je saobraćanje prekinuto u utorak u 18 časova, ni danas nisu pokrenuti zbog pobune mašinovođa dosljednih u namjeri da ne ulaze u lokomotive, dok im se ne ispune njihovi zahtjevi o poboljšanju kolektivnog ugovora.

Osnovni zahtjev mašinovođa je isplata razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalja isplata kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.

Mašinovođe iz cijele RS su sa okupljanja u Doboju poručile da su svjesne da je obustavljanje rada nezakonito, ali tvrde da su bili prisiljeni na taj način rješavati egzistencijalne probleme.

"Kruži informacija da smo suspendovani, što je po mom mišljenju apsurd. Niko nam se nije obratio iz poslovodstva, a kada smognu snage mi smo tu 24 sata na raspolaganju da riješimo taj gorući problem, jer ni nama, a vjerujem ni njima, nije rješenje ova obustava, da se dalje gomilaju gubici", rekao je Miladin Kremenović, mašinovođa iz Banjaluke.

Simo Cvjetković, predsjednik Samostalnog sindikata mašinovođa ŽRS, izjavio je da odluka mašinovođa da zaustave vozove "nije štrajk niti obustava, nego jedna vrsta građanske neposlušnosti".

"Ako radnici u džepu nose neplaćene račune, ako nisu platili rate kredita, ako nemaju novac da prežive mjesec dana, kako mogu bezbjedno da voze vozove. Oni su savjesni i zbog tih problema su se odlučili na ovaj korak da ne bi ugrozili bezbjednost saobraćaja", rekao je Cvjetković.

Za razliku od njega, Samostalni sindikat saobraćajno-transportne djelatnosti i Samostalni sindikat radnika infrastrukture ŽRS ogradili su se od obustave rada mašinovođa, ocijenivši je nelegalnom.

"Svjesni smo veoma teške situacije u ŽRS i mašinovođe imaju naše potpuno razumijevanje. Uprkos tome, smatramo da se nelegalnim putem ne može popraviti stanje u preduzeću", saopšteno je iz ova dva sindikata.

Željeznička stanica u Banjaluci juče je bila sablasno prazna sa tek pokojim ogorčenim putnikom koji je uzalud čekao voz.

"Ponovo protesti željezničara, a za putnike niko ne haje. Opet moram tražiti autobus, i ko zna kada ću stiću kući", jadao se Stojan Todić iz Doboja.

Uprava ŽRS oštro je osudila pobunu mašinovođa, ocjenjujući da se radi o nelegalnoj obustavi rada. Upozorila je da to može imati za posljedicu sankcije za sve one koji odbijaju da izvršavaju radne zadatke.

Zahtjev mašinovođa da se tzv. kilometar-čas isplaćuje u iznosu od 2,4 KM, umjesto sadašnje jedne KM, u Upravi ŽRS smatraju nezakonitim i neprihvatljivim. Rukovodstvo preduzeća objašnjava da se mašinovođama, umjesto dnevnice za službena putovanja od 20 KM, koju je propisala Vlada RS, isplaćuje takozvani kilometar-čas u iznosu od jednu marku po času. Mašinovođe, međutim, zbog složenosti posla ostvaruju dodatnih 20 odsto na platu i imaju beneficirani radni staž četiri mjeseca na godinu.

"Mašinovođe imaju srednju stručnu spremu, ali cijeneći složenost posla plaćeni su za stepen više. Primjera radi, prosječno mjesečno primanje mašinovođe iznosi više od 1.000 KM, dok referent sa visokom stručnom spremom i najvišim koeficijentom prima oko 930 KM sa toplim obrokom", ističu u Upravi ŽRS, dodajući da prosječna plata u firmi iznosi 666 KM.

Mašinovođe iz cijele RS su sa okupljanja u Doboju poručile da su svjesne da je obustavljanje rada nezakonito, ali tvrde da su na taj čin bili prisiljeni

U Sindikatu mašinovođa negiraju te tvrdnje, navodeći da prosječna plata mašinovođa iznosi od 600 do 700 KM, a sa punom satnicom do 900 KM.

Menadžment ŽRS, pak, ocjenjuje da su mašinovođe povlaštene u odnosu na druge zaposlene na preduzeću.

"Ukoliko se još danas (utorak) ne zaustavi pobuna, sva prouzrokovana direktna i indirektna šteta ovom obustavom rada biće stavljena na teret mašinovođama", upozorava rukovodstvo ŽRS, napominjući da je svemu obavijestilo MUP RS i Inspekciju rada.

Na lice mjesta u Doboj uputio se i glavni republički inspektor rada Goran Grgić, kazali su u Inspektoratu RS, navodeći da će po sagledavanju situacije na terenu iznijeti svoj stav o (ne)zakonitosti pobune mašinovođa.

Generalni direktor ŽRS Dragan Savanović istovremeno je uputio javni poziv svim nezaposlenim mašinovođama sa položenim stručnim ispitom da se jave u preduzeće u Doboju radi dogovora u vezi s radnim angažovanjem.

Direktor "ArcelorMittala Prijedor" Mladen Jelača izjavio je da je otpremanje rude iz tog preduzeća zaustavljeno u ponedjeljak oko 18 časova, a da ih niko nije obavijestio zbog čega je to urađeno. Duži zastoj u otpremanju rude, ističe, mogao bi izazvati nesagledive posljedice, jer bi bila blokirana i željezara u Zenici, kojoj otpremaju najveće količine rude.

Sutra protest željezničara u FBiH

Zaposleni u "Željeznicama FBiH" najavili su da će sutra u Sarajevu održati mirne proteste sa kojih će entitetskoj vladi, kao većinskom vlasniku preduzeća, predočiti zahtjeve, uključujući i onaj da prilikom izrade budžeta za 2012. planiraju željeznice sa realnim potrebama, a ne prema budžetskim mogućnostima.

Željezničari od federalne vlade traže da javnu željezničku infrastrukturu tretira isto kao i javna putnu infrastrukturu, odnosno da uvede akcize od pet feninga po litru goriva za održavanje željezničke infrastrukture, što bi obezbijedilo dodatna sredstva za finansiranje ŽFBiH.

Izvor Agencije