BANJALUKA – Sudbina planiranog autoputa Banjaluka-Doboj još je neizvesna, a po svemu sudeći, predstavnici RS raskinuće potkoncesioni ugovor CPM, firmom iz Maribora, koji je potpisan 29. avgusta.

Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović, koji je bio u službenoj poseti Ljubljani, poručio je kratko da će Vlada RS "najverovatnije odbiti ponudu" CPM o formiranju zajedničke kompanije za upravljanje i koordiniranje prihodima za autoput Banjaluka-Doboj.

Detaljnije obrazloženje očekuje se 29. oktobra kada Slovencima ističe rok o dostavljanju finansijske garancije od 300 miliona evra za gradnju 72 kilometra moderne saobraćajnice od Banjaluke do Doboja.

Ministar Čubrilović, nakon sastanka sa ministrom saobraćaja Slovenije, nije spominjao da li je saznao hoće li CPM pronaći 300 miliona evra za osam dana.

U obezbeđenju finansijske garancije CPM-u sigurno ne ide u prilog to što je najvećoj banci u Sloveniji, Novoj ljubljanskoj banci (NLB), propao plan o 400 miliona evra dokapitalizacije. Zbog toga je uprava NLB odlučila da smanji kreditni portfelj za čak milijardu evra, nakon čega će se povući sa nekoliko stranih tržišta, a među kojima nije kapital u BiH.

Slovenačka građevinska firma CPM upravo bi trebalo da obezbedi finansijsku garanciju za autoput u RS posredstvom bankarskih kredita.

Podsećamo da je premijer RS Milorad Dodik izjavio da će koncesija biti ponuđena drugoj firmi ako CPM u datom roku ne dokaže da ima 300 miliona evra i da će Slovenci morati platiti devet miliona evra RS zbog izgubljenog vremena.

Predstavnici Vlade RS potpisali su ugovor sa CPM samo mesec i po dana nakon što su sa austrijskim "Štrabagom" raskinuli koncesioni ugovor o gradnji mreže autoputeva kroz RS. Osim toga, "Štrabagu" je iz budžeta RS plaćeno 200.000 evra da se povuče iz a.d. "Autoputevi RS".

"Štrabag" u predviđenom roku nije mogao da pronađe novac za gradnju autoputa do Doboja, jer nijedna evropska banka nije htela da stoji iza projekta koji je odobren netransparentno-direktnom pogodbom, a ne na međunarodnom javnom pozivu. Uprkos tom iskustvu, Vlada RS potpisala je ugovor sa Slovencima na osnovu direktnih pregovora.

Gradilište otvoreno, kraj radova neizvestan

Još niko pouzdano ne zna kada će biti završeno 37 kilometara autoputa Banjaluka-Gradiška, koji se gradi više od šest godina. Ugovoreni rok za završetak radova je istekao 31. januara i nikada nije produžen iako su radovi u toku. Ministar Čubrilović nije hteo da kaže datum završetka, ali je nedavno naveo da bi autoput trebalo biti završen "pre zime". "Neki materijali treba da odleže određeno vreme da bi se autoput mogao koristiti i da bi se dobila upotrebna dozvola", objasnio je Čubrilović.

Izvor EuroBlic