BANJALUKA – Kupovina posredstvom interneta postaje sve zastupljenija, a građani BiH najčešće naručuju odjeću i to u skoro 76 odsto slučajeva.
To su podaci Agencije za statistiku BiH o korišćenju informacijskih i komunikacijskih tehnologija u domaćinstvima i pojedinačno, u prošloj godini, izvještava blic.rs.

Mnogo je onih koji se odlučuju na ovu vrstu kupovine, iako nekada nisu sigurni da li će im na adresu stići isti artikl kao na slici. Ipak, kažu, cijene su toliko niske da se svakako isplati riskirati.

– Često kupujem na internetu, najčešće preko „eBaya“. Uglavnom naručujem odjeću, zato što je jeftinija i ima većeg izbora nego u našim buticima. Nekad čekam i po mjesec dana na isporuku, ali isplati se, jer je riječ o robi koja kod nas neće stići ni za nekoliko godina, a da ne pričam o tome da komadi odjeće koštaju svega nekoliko dolara – priča Banjalučanka Maja Vuković, te dodaje da djevojke putem interneta pazare čak i vjenčanice.

Ona kaže da mnoge online prodavnice imaju dobar program zaštite kupaca i mogućnost vraćanja robe, što je, navodi, razlog više za ovaj vid kupovine.

Da sve više građana odlučuje da iz fotelje bira i kupuje, saglasna je i Nedeljka Ilijić, izvršna direktorka udruženja „Oaza“ iz Trebinja.

– Kupuje se sve- od odjeće, obuće i nakita. Presudno je to što je ova roba mnogo jeftinija nego u našoj zemlji, a postoji i mogućnost vraćanja, što je svakako plus – pojašnjava ona.

Slobodan M. Dragićević, sekretar Udruženja za informaciono-komunikacione tehnologije pri Privrednoj komori RS, navodi da kupovina putem interneta omogućava da se pazari i izvan radnog vremena, bilo gdje u svjetu, pod uslovima isporuke koju prodavci nude.

– S obzirom na to da se kupovina odvija elektronski, znači da nisu potrebni dodatni radnici pa je i cijena ovih proizvoda mnogo jeftinija u odnosu na prodavnice. Za naše područje je karakteristično to da je marža prevelika, dok je roba koja se prodaje putem interneta mnogo jeftinija. Ujedno, svaki online ponuđač robe mora uskladiti cijenu sa svjetskim ili evropskim cijenama, jer je i dostava raznim brzim servisima isporuke sada već ujednačena prema BiH kao i ostalim evropskim zemljama – pojašnjava Dragičević.

Ističe da kod nas nema potpune elektronske prodaje i kupovine, osim plaćanjem na POS terminalima koje pojedine banke daju prodavcima roba i usluga.
– Elektronska kupovina u BiH nije potpuno elektronska, jer zakonska regulativa, Vlade u BiH, banke i Agencije za bankarstvo u BiH nisu omogućile građanima potpunu pravnu zaštitu. S tim u vezi, banke izlaze u susret klijentima i daju posebne kartice za kupovinu sa manjim iznosima i za plaćanja putem interneta zbog čestih zloupotreba kao i mogućih većih zloupotreba kartica koje građani koriste za unutrašnja plaćanja u BiH putem POS terminala – pojašnjava Dragičević.

Slobodan M. Dragićević, onima koji kupuju posredstvom interneta, savjetuje da ne budu lakovjerni kupci svega i svačega, jer im, kako kaže, država nije omogućila sigurnost. Preporučuje da se pazari kod provjerenih prodavača, da se koriste sistemi iza kojih stoje poznata trgovačka brend imena, kao i da se usluga provjeri više puta.
– Kupujte i plaćajte radnim danima i provjeravajte stanja na kartici i njenu funkcionalnost, jer naše banke vas ne obezbjeđuju od petka u 16 do ponedjeljka u osam časova- navodi Dragičević.