DOBOJ – Zbog kršenja sporazuma, koji su Uprava “Željeznica RS”, premijer RS i Štrajkački odbor potpisali 15. februara, zaposleni u ovom preduzeću 3. juna će ponovo stupiti u generalni štrajk.

"Nisu nam isplaćeni regresi po tom sporazumu, jedan je trebalo da bude isplaćen u prošlom mjesecu, jedan u ovom i dobili smo zadnju platu za januar u iznosu od 70 procenata bez toplog obroka", izjavio je Zlatko Marin, predsjednik Sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti.

On je dodao da sindikati zahtijevaju odgovornost onih koji su doveli preduzeće u teško stanje, odnosno "odgovornost svih, od rukovodioca do Ministarstva", te su i premijera RS Aleksandra Džombića obavijestili da je sporazum prekršen i od njega tražili da pokrene pitanje odgovornosti.

"Mi nismo ti koji treba da utvrdimo ko je odgovoran, za to postoje organi, da izvrše kontrolu finansija u preduzeću i da se vidi ko je okrenuo sredstva koja su bila predviđena za regrese na drugu stranu, odnosno ko je doveo preduzeće nesavjesnim poslovanjem ili kriminalnom do ovakve situacije", kaže Marin i dodaje da su sindikati 20. maja pregovarali sa generalnim direktorom ŽRS, ali su tada obaviješteni da je stanje u preduzeću loše, te da nema sredstava za isplate ni regresa ni plate.

Dragan Savanović, generalni direktor ŽRS, koji se danas prvi put nakon imenovanja sastao sa Nedeljkom Čubrilovićem, ministrom saobraćaja i veza RS, kazao je da prilikom potpisivanja sporazuma 15. februara sindikalcima i Vladi RS nije saopšteno stvarno finansijsko stanje u ŽRS.

"To znači da je stanje loše. Samo za poreze i doprinose iz prošle godine duguje se 4,8 miliona KM obaveza, plus plate za ovu godinu, a već smo u petom mjesecu. Zajedno sa porezima i doprinosima to iznosi više od dvadeset miliona KM", rekao je Savanović. Sve obaveze po preuzetom sporazumu Vlada RS je ispoštovala, kazao je Nedjeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS, ali je resorno ministarstvo tek sad saznalo neke nove detalje o stanju u ŽRS, koje od prethodnog rukovodstva nisu čuli, što je za njih bilo iznenađenje.

"Obaveze prema radnicima nisu iskazane u realnom iznosu kada smo razgovarali ovdje 15. februara. Izvještaje koje smo dobijali, pa i po zaključku revizora, koji ima negativan stav prema svim bitnim pitanjima, može se zaključiti da nije iskazivano realno stanje", navodi Čubrilović.

Nakon najave novog štrajka, kaže Čubrilović, slijede razgovori menadžmenta preduzeća sa sindikalcima o onome što je realno moguće, a oni zahtijevaju isplatu dva obećana regresa i ovogodišnje plate.

"U ovom trenutku teško je reći da je to realno da se ispoštuje, pogotovo što se nije moglo računati ni u budžetu, ni u planu poslovanja ŽRS sa takvim obavezama. To je stanje koje je zateklo i novog direktora, vjerujem da kada se upoznavao i konkurisao za tu poziciju da nije imao pravu informaciju", izjavio je Čubrilović.

Željezničari RS bili su u štrajku od 7. do 15. februara tražeći da im se izmire dugovanja za zaostale plate i ostale naknade u iznosu od 21 milion KM. Tokom štrajka bio je obustavljen veći dio teretnog prevoza zbog čega su mnoge kompanije u BiH koje koriste usluge željeznice bile na ivici kolapsa.

Savić: Prebacivanje odgovornosti

Zdravko Savić, bivši vršilac dužnosti generalnog direktora ŽRS, koji je u ime preduzeća potpisao sporni sporazum, odbacio je optužbe da je frizirao stvarno finansijsko stanje ŽRS, navodeći da je na djelu prebacivanje odgovornosti za postojeće probleme.

"Radio sam savjesno i odgovorno i stojim iza svakog posla i ugovora sa punom moralnom i materijalnom odgovornošću. Riječ je o dezinformacijama i paušalnim optužbama iz meni nepoznatih razloga", tvrdi Savić.

On smatra da se uzroci mogu tražiti u tome da sadašnja Uprava ŽRS nije u stanju da nastavi realizovati sporazum sa Sindikatom i Vladom RS, koji je, kaže, on potpuno poštivao do razrješenja dužnosti 20. aprila.

"Ove optužbe su alibi za trenutne probleme i iskreno se nadam da je prošlo vrijeme kada se karijera mogla graditi na dezinformacijama i optužbama prethodnika", istakao je Savić.

Izvor Agencije