BANJALUKA – Stvaranjem sopstvenog brenda i orijentacija na proizvodnju za domaće tržište, umjesto lon poslova, primarni je put kojim se domaće tekstilne firme mogu uspješno izboriti sa krizom i profitabilno poslovati, ocjenjuju ekonomski analitičari.

Igor Gavran, ekonomski stručnjak iz Spoljnotrgovinske komore BiH, ukazuje da je tekstilna industrija svugdje u svijetu niskoakumulativna, ali da je šansa firmi iz BiH u razvoju domaće robne marke.

"U BiH ulaze velike količine robe s lažno prikazanom carinskom vrijednošću, te švercovane robe, koja je nelojalna konkurencija domaćim firmama", rekao je Gavran.

On je dodao da je većina naših domaćih tekstilaca fokusirana na izvozne lon poslove tuđih brendova, sa malim stepenom dorade, ocjenjujući da su za proizvodnju i plasman proizvoda sa oznakom "made in BiH" potrebna velika ulaganja.

U RS postoje pozitivni primjeri firmi koje su razvijale vlastiti proizvod koji je prepoznatljiv na lokalnom, a u nekim slučajevima i na širem tržištu.

U banjalučkoj modnoj kući "Carmen Line", kompaniji koja se bavi dizajnom, kreacijom, proizvodnjom, veletrgovinom i trgovinom na malo ženske modne konfekcije, ističu da su udare krize uspješno prevazišli tako što su na vrijeme radili na razvoju sopstvenog brenda.

"Za nas je najteže bilo preživjeti 2009. godinu, kada nam je prodaja pala za 15 odsto. Međutim, sada ‘Carmen Line’ čvrsto stoji na svojim nogama. Radimo na teritoriji cijele BiH i imamo 11 poslovnih jedinica, a nismo otpuštali radnike", rekao je Zorislav Stojić, direktor firme "Carmen Line".

On je dodao da najvećim dijelom rade na domaćem tržištu, na kojem imaju mnogo prostora za širenje.

Porodična firma "Pčelica Maja" iz Bileće već 13 godina bavi se proizvodnjom bebi opreme i odjeće za dojenčad, a svoju konkurentnost gradi na nižim cijenama.

"Naša dječja oprema je jeftinija i do 15 odsto od drugih uvoznih proizvoda koji su istog kvaliteta", rekao je Drago Vujović, direktor te firme, i dodao da na poslovanje tekstilaca trenutno negativno utiče i poskupljenje pamuka.

"Naša mala porodična kompanija proizvodi u potpunosti domaći proizvod, ne radimo lon poslove, iako je njih u suštini lakše raditi, jer ne morate dizajnirati i ne razmišljate o materijalu", rekao je Vujović i dodao da "Pčelica Maja" pravi preko 100 različitih proizvoda namijenjenih za novorođene bebe i djecu uzrasta od šest godina.

Nikola Tolimir, direktor banjalučke kompanije "Exclusive Lingerie", koja proizvodi intimno rublje i kupaće kostime, rekao je da u plasiranju njihovih kolekcija na domaće tržite najveću prepreku predstavljaju neuređeni tržišni uslovi.

"Proizvođači nisu zaštićeni ni na koji način, a naročito je izražen problem kod naplate robe koju ste plasirali na domaćem tržištu. Poreska politika formirana je tako da se iz poslovnog odnosa partnera najprije mora namiriti država, dok mi proizvođači u svojim rukama nemamo nikakve zakonske instrumente koje bi nam omogućili naplatu naših potrživanja", naglasio je Tolimir.

Izvor Agencije