TREBINJE – Nije jasno zašto su vlasti RS odlučile da grade aerodrom u Trebinju i kako nameravaju da razviju civilni vazdušni saobraćaj kada u neposrednoj blizini ovog grada postoji čak pet aerodroma koji manje-više uspešno rade.

Osim toga, sa jedinog međunarodnog aerodroma u RS u Mahovljanima kod Banjaluke već godinu dana postoje samo letovi za Beograd i Cirih, a „Sky Srpska“ od formiranja, 2007, još nema nijedan avion u vlasništvu.

Zoran Okilj, predstavnik Vlade RS i direktor neizgrađenog aerodroma u Trebinju, tvrdi da su dve studije pokazale da je ovaj poduhvat opravdan. Okilj, koji je u ponedeljak prezentovao master plan gradnje aerodroma u Trebinju, kaže da je strateški plan „preotimanje“ 250.000 putnika od pet konkurentskih aerodroma iz okruženja – Splita, Dubrovnika, Mostara, Tivta i Podgorice. Ovi aerodromi godišnje imaju oko 3,7 miliona putnika.

Vlada je već odobrila 1,6 miliona KM za izradu projektne dokumentacije, ali se ne zna ko će investirati u gradnju i pod kojim uslovima. Poznato je da predstavnici vlasti planiraju da daju koncesiju, dok je alternativa da Vlada sama počne gradnju piste i pratećih objekata. Nije saopšteno na koji način bi bio obezbeđen novac, a prema tvrdnjama vlasti, za početak je potrebno 60 miliona maraka. Master planom je predviđeno da na proleće bude započeta gradnja aerodroma na 137 hektara.

– Računamo na niskobudžetne avio-kompanije, kojima ćemo ponuditi povoljno vreme letova, kao i na one putnike koje zbog kapaciteta ne mogu da prime susedni aerodromi – kaže Zoran Okilj, direktor trebinjskog aerodroma.

Na niskobudžetne avio-kompanije, pre svega „Ryan Air“, već godinama računa direktor aerodroma u Mahovljanima Velimir Bobić.

Međutim, činjenice su sasvim drugačije, aerodrom u Mahovljanima godinama posluje sa milionskim gubicima. Prošle godine je bilo ukupno 12.000 putnika, dok ove godine nije bilo čak ni sezonske linije do Crnogorskog primorja. Sa ovog aerodroma putnici mogu da odu samo do Beograda sa „Jat Airwaysom“ i do Ciriha sa „BH Airlinesom“.

Dok u RS imaju ambiciozne planove za vazdušni saobraćaj, u Hrvatskoj su napravili plan po kojem će samo tri aerodroma (Zagreb, Split i Dubrovnik) zadržati status međunarodnih aerodroma, dok će se promet u ostalima sastojati isključivo od letova unutar šengenskog područja. U najvećim problemima je aerodrom na Krku kojem preti čak i nestanak sa karte vazdušnog saobraćaja. Aerodrom u Rijeci muku muči zbog nedovoljnog broja putnika. Za rentabilno poslovanje trebalo bi 500.000 putnika godišnje, dok preko aerodroma u Rijeci prođe 120.000 ljudi.

Poređenja radi, međunarodni aerodrom u Sarajevu godišnje ima oko 500.000 putnika i trenutno imaju linije za Beograd, Zagreb, Ljubljanu, Frankfurt, Minhen, Cirih, Beč, Stokholm, Istanbul, Kopenhagen, Diseldorf… Osim domaćeg prevoznika „BH erlajnsa“, sa aerodroma u Sarajevu lete „Lufthansa“, „Kroacija erlajns“, turska avio-kompanija…

Premijer RS Milorad Dodik rekao je početkom septembra da Vlada planira i da finansira izgradnju aerodroma na Sokocu i modernizaciju bijeljinskog aerodroma.

– Verujemo da ćemo u idućim mesecima biti sposobni da počnemo izgradnju piste trebinjskog aerodroma. U našim planovima je i funkcionalan aerodrom na Sokocu koji može primiti jednu vrstu letelica, a potom modernizacija aerodroma u Bijeljini za male avione koji će omogućiti da se zadovolji unutrašnja komunikacija u RS – rekao je tada Dodik.

Izvor EuroBlic