NJU DELHI- Venkateš Munivenkatapa drži tezgu pored puta u Koramangala kvartu u Bangaloreu i čitav posao obavlja preko aplikacija za digitalno plaćanje. Njegove mušterije kupuju živopisne sandale i ručno izrađene cipele koristeći razne aplikacije poput Google Pay, WhatsApp Pay, Paytm, PhonePe, kao i aplikaciju koju svesrdno promoviše Centralna banka Indije- Bharat Interface for Money, ili BHIM.

“Nikada ne bih odbio mušteriju, bez obzira koju aplikaciju koristi”, kaže ovaj Indijaca, i dodaje da uz aplikacije daleko bezbjednije trguje, jer nema bojazni od krađe.

Za indijsku vladu, ovo je znak napretka na koji su dugo čekali. Naime, na sve načine pokušavaju da zemlju od 1,3 milijardi ljudi učine što manje zavisnom od gotovine, iako je njihov način sprovođenja svojih namjera često bio na meti kritika.

Prije dvije godine, indijski premijer Narednra Modi bukvalno preko noći je zabranio većinu indijski papirnih novčanica, izazvavši haotične scene ispred banaka gdje su ljudi danonoćno čekali u redovima da zamijene stare novčanice za nove. Vlada je ovaj potez, poznat kao demonetizacija, opravdala borbom protiv korupcije. Naime, ovim potezom su pokušali da se riješe “prljave gotovine”, isovremeno ohrabrujući Indijce da koriste bankovne račune i digitalno plaćanje.

A, razlog što su Indijci postali daleko manje zavisni od gotovine leži u jednoj drugoj inicijativi koju je pokrenula Centralna banka Indije aprila 2016. godine, nekoliko mjeseci prije demonetizacije. Naime, oni su pokrenuli zajedničku platformu Unified Payments Interface (UPI) za tehnološke kompanije poput Google, Facebook i Paytm i tako plaćanje u Indiji podigli na jedan sasvim novi nivo. Riječ je o platformi koja povezuje oko 100 glavnih banaka, omogućavajući aplikacijama tehnoloških kompanija da se povežu sa njima, što je značilo da Indijci mogu da izvrše transakcije sa nekoliko klikova mobilnog telefona. 

“UPI je definitivno donio nevjerovatnu promjenu u naš platni sistem”, kaže Vivek Belgavi, iz konsultantske firme PwC India. “Da nije bilo ove izuzetne platforme, demonetizacija bi bila suviše teška i još više haotična. Bila bi prava borba da Indijci prihvate digitalni novac. Ovako, sve ovo djeluje kao da je glatko prošlo”, kaže Belgavi. Najveća prednost ovog sistema jeste da je uspio da dođe do svakog Indijca koji posjeduje pametni telefon. 

Danas, Indijci koriste ove aplikacije i svoje elektronske bankovne račune za skoro sve transakcije: od plaćanja računa, kupovine osnovnih namirnica, pa do slanja novca rodbini. Ašok Kumar je na privremenom radu u Nju Delhiju. On svojoj porodici, koja živi stotinama kilometara daleko, redovno šalje novac putem ovih aplikacija, što je svima olakšalo život.

Indija je definitivno postala probno područje za novi pristup plaćanju. Zapravo, ova vrsta plaćanja nigdje nije toliko zastupljena kao u Indiji. 

“Credit Suisse Group AG”  predviđa da će iznos transakcija koje se obave na ovaj način dostići cifru od 1000 milijardi dolara do 2023. godine. Trenutno, iznosi oko 200 milijardi dolara godišnje.

Za razliku od Kine, gdje mobilno plaćanje uglavnom ide preko dva domaća giganta “Ant Financial Services Group” i “Tencent Holdings Ltd”, u Indiji je ta vrsta poslovanja daleko konkurentnija. Ovdje su globalni igrači poput Google, Amazon.com, i Facebookovog WhatsApp-a. Svi oni pokušavaju da nađu svoje mjesto i iskoriste činjenicu da sve više Indijaca posjeduje mobilne telefone.

“O srazmjerama digitalnog plaćanja najbolje govori podatak da je više Indijaca za dvije godine usvojilo ovaj način plaćanja preko UPI nego što ih je otvorilo bankovne račune posljednje dvije decenije. Dakle, UPI omogućava Indijcima da jednostavno povežu svoj digitalni novčanik sa svojim elektronskim bankovnim računima. Dakle, izuzetno je jednostavno i zato je toliko popularno u Indiji”, zaključuje Amit Kumar, direktor “Boston Consulting Group”. (BLOOMBERG)