SARAJEVO – Trgovački lanci u BiH obmanjuju kupce akcijskim sniženjima proizvoda za koja ne obezbjeđuju dovoljne zalihe, pa ih potrošači ne mogu kupiti tokom cijelog vremena trajanja akcije, upozoravaju institucije za zaštitu potrošača.

U nastojanju da naprave što veći promet, trgovački lanci u reklamnim kampanjama nude velika sniženja pojedinih proizvoda, ali namamljeni potrošači često ostaju kratkih rukava, jer im prodavci kažu da su zalihe i prije završetka akcije rasprodate. Tako, na primjer, proizvode ponuđene u vikend akcijama (petak – nedjelja) nije moguće kupiti već u petak ili subotu ujutro.

U trgovačkim lancima kažu da su njihove kampanje regularne, jer u katalozima i reklamama navode upozorenja da određene proizvode nude do isteka zaliha.

U Udruženju za zaštitu potrošača u BiH kažu da je ovakva praksa trgovačkih lanaca neprihvatljiva.

“Riječ je o marketinškim trikovima, kojima je, prije svega, cilj da skrenu pažnju kupaca. Problem je u zakonima kojima tržište nije do kraja uređeno, posebno kad su u pitanju rasprodaje i akcije, ali i različite nagradne igre. Ne postoje utvrđene procedure šta se podrazumijeva pod akcijom.

Trgovci to koriste, a ograničenje ‘do isteka zaliha’ služi im samo da se ‘pokriju’ pred inspekcijama”, ističe Mesud Lakota, sekretar Udruženja.

U Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača BiH kažu da količina robe na sniženju, kao i rok do kada sniženje traje, nije određena niti je odrediva, što dovodi potrošača u zabludu.

“Oglašavanje proizvoda često služi kao sredstvo obmanjivanja potrošača, naročito u pogledu svojstva proizvoda, vrijednosti, cijene, garancije i zamjene, vraćanja ili održavanja proizvoda. Svi ovi nedostaci u oglašavanju proizvoda u Zakonu o zaštiti potrošača regulisani su kao prevarno oglašavanje”, kažu u ovoj instituciji.

Dodaju da je po Zakonu o zaštiti potrošača u BiH regulisano da ako je sniženje cijena objavljeno u procentima, najveći procenat treba da se odnosi najmanje na jednu petinu vrijednosti svih proizvoda na rasprodaji.

U trgovačkom lancu “Drvopromet” kažu da je primjetna praksa pojedinih lanaca da varaju kupce akcijama, ali da oni strogo vode računa da akcijsku robu imaju u ponudi od prvog do posljednjeg dana akcije.

“Upozorenjima da se određeni proizvod prodaje do isteka zaliha ili da roba sa kataloga ne mora odgovarati stvarnom izgledu ti trgovci su se de facto i de jure ogradili”, kažu u ovom lancu, ali ističu da to za njih može biti kontraproduktivno, jer mogu izgubiti povjerenje kupaca.

“Mi u ‘Drvoprometu’ količine proizvoda za akcije planiramo nekoliko dana unaprijed na osnovu prethodne prodaje uvećane za količine za koje očekujemo da će biti prodate na osnovu iskustva i prethodnih podataka, pa se tako ne može dogoditi da akcijskog proizvoda nestane tokom trajanja akcije”, kaže Almin Hamzić, menadžer u tom trgovačkom lancu.

Izvor Agencije