PARIZ – Do 2035. godine, prema najnovijim najavama, Airbus ima plan u pogon pustiti cijelu flotu ekološki prihvatljivih aviona koji ne bi ispuštali štetne gasove.
Kako bi ostvarili taj ambiciozni cilj, trenutno razmatraju čak tri koncepta u okviru projekta ZEROe, a svi oni dobijali bi struju iz vodonikovih ćelija, a bili bi pokretan modificiranim mlaznim motorima koji koriste vodonik kao osnovno gorivo. Ovo je još jedna “zelena” inicijativa Airbusa nakon nedavno objavljenog plana za organizovanje letova putničkih aviona u formacijama.

Tri koncepta, prikazana na naslovnoj slici, Airbus je pozicionirao u različite segmente. Prva dva donose tradicionalni izgled i namijenjeni su za srednje duge rute. Najveći od njih je putnički avion s mlaznim turboventilatorskim motorom, nešto većim i fleksibilnijim krilima te mjestom za oko 200 putnika i dosegom od oko 2.000 nautičkih milja. Drugi bi bio avion upola manjeg dometa i namijenjen za prevoz do 100 putnika, a pokretala bi ga dva hibridna turbopropelerska motora na vodik.

Treći koncept, ovdje nazvan Blended-Wing Body, spaja funkcije krila i trupa aviona, otprilike kao nedavno viđeni eksperimentalni model s nizozemskog Univerziteta TU Delft. Sva tri koncepta imala bi ugrađene rezervoare za tekući vodonik, koji se energetskom gustoćom i karakteristikama razlikuje od kerozina, pa cijeli avion mora biti koncipiran oko takvog rezervoara. To će promijeniti i finalni izgled putničkih aviona budućnosti, kažu iz Airbusa.

Ako se tehnologija vodikovog pogona nastavi razvijati kao do sada, prvi modeli vodikom pogonjenih letjelica mogli bi u upotrebu biti pušteni 2035. godine. Kako bi se to ostvarilo, kompanija će morati s razvojem krenuti već 2025., kako bi do kraja decenije imala funkcionalne prototipe u punoj veličini. Naravno, već sada moraju krenuti s testiranjem gorivih ćelija i modificiranih mlaznih motora koji mogu sagorijevati čisti vodonik.

Ovaj ambiciozni i potencijalno revolucionarni plan djelimično je finansiran sredstvima francuskih vlasti, koje su u sklopu programa oporavka avioindustrije izdvojile 15 milijardi evra za ulaganje u nove tehnologije. Među njima je i izrada ugljično neutralnog zrakoplova do 2035., pa je Airbus prihvatio tehnološki izazov i najavio da će upravo oni proizvesti ZEROe, prvi na svijetu komercijalni putnički zrakoplov bez štetnih emisija. (Seebiz)