NJUJORK- Godina koja je na izmaku bila je još jedna loša godina za američke maloprodajne lance, uprkos ne tako lošem potrošačkom okruženju i jakoj ekonomiji. Zapravo, mnogi bi rekli, apokaliptična godina, ali i decenija.

Samo ove godine američki maloprodajni lanci zatvorili su 9.302 prodavnice, što je čak za 59% više nego prošle godine i ujedno najveći broj otkad Coresight Research prati ove brojke od 2012.godine.

Bankroti u ovoj godini su intenzivirani jer se mnogi maloprodajni lanci u ovom sektoru bore za opstanak, a jedini spas vide u zatvaranju prodavnica.

Payless, Gymboree, Charlotte Russe i Shopko su lanci koji su ove godine bankrotirali i sveukupno zatvorili 3720 prodavnica. Najveći broj pripada lancu Payless koji je bankrotirao u februaru i zatvorio 2100 prodavnica.

Popularni lanac Fred's je podnio zahtijev za bankrot u septembru nakon čega je zatvorio 564 prodavnice. Istog mjeseca, zahtijev za bankrot je podnio i lanac Forever21 i zatvoriok 178 podajnih mjesta.

Neki lanci poput Family Dollar, Walgreens, Signet Jewelers, Victoria's Secret i JCPenney krenuli su u ozbiljno smanjenje troškova, zatvarajući dio prodavnica i ulažući u one sa boljim učinkom.

Family Dollar je zatvorio 359 prodavnica dok je Signet objavio da zatvara 159 prodajnih mjesta.

U godini koja dolazi predviđa se zatvaranje još nekoliko hiljada prodajnih mjesta, jer online kupovina raste iz godinu u godinu. Dakle, tzv. fizička kupovina polako izumire. Najveći problem maloprodajnih lanaca su velika zaduživanja ali i ogromna renta koju plaćaju za prodajne prostore.

Prema predviđanjima online kupovina će rasti, pa će 2026. godine činiti čak 25% udjela u maloprodaji.

To znači da će do te 2026. godine doći do zatvaranja najmanje 75.000 prodavnica, uključujući 20.000 prodavnica odjeće i oko 10.000 prodavnica elektronike. Nešto bolja situacija će biti sa prodavnicama sa kućnim potrepštinama i sportskom opremom, ali i oni će se preorijentisati na onilne prodaju.

Čak i dobrostojeći maloprodajni lanci poput Walmarta i Best Buy bili su prisiljeni da zatvore neka prodajna mjesta, iako se o tome nije puno pričalo.

“Uprkos veoma povoljnoj potrošačkoj situaciji, mnogi malopodajni lanci će se morati odlučiti na zatvaranje svojih prodajnih mjesta”, kaže Kristinia Boni, analitičar Coresight Research, koji je i uradio istraživanje.

Majkl Braun, partner u konsultantskoj firmi AT Kearney kaže da očekuje da će 2020. godine broj zatvorenih prodavnica premašiti broj otvorenih, jer se ide u tom pravcu i to je, jednostavno, neizbježno.

Ipak, ima i onih maloprodajnih lanaca koji i dalje otvaraju nove prodavnice. Prema izvještaju Coresight, maloprodajni lanci su najavili otvaranje 4.392 prodajna mjesta. Najviše prodajnih mjesta će otvoriti poznati niskobudžetni lanci poput Dollar General, koji 2020. godine najavio otvaranje 975 prodajnih mjesta.

“Mi i dalje vjerujemo da radimo i najatrkativnijem sektoru iako se mnogi povlače iz maloprodaje. Mi ćemo nastaviti da se širimo”, rekao je Tod Vasos, direktor Dollar General i najavio da pored ovih 975, planiraju još 13,000 novi prodavnica u narednim godinama širom zemlje. (CNN Money)