BANJALUKA – Da histerija “crnog petka” ni u vrijeme ekonomske krize ne zaobilazi Srpsku pokazuje podatak da su šopingholičari posljednjeg petka u novembru spiskali 26,13 miliona maraka.

Prema podacima Poreske uprave RS promet u maloprodaji posljednjeg petka u novembru prošle godine iznosio je nešto više od 30 miliona maraka.

U 2020. godini, u jeku pandemije virusa korona, promet preko fiskalnih kasa na “crni petak” bio je težak tek nešto više od sedam miliona maraka, dok računica pokazuje da su šopingholičari u Srpskoj na praznik šopinga 2019. godine potrošili 27 miliona maraka.

Iako je “crni petak” u Srpskoj daleko od istinske šoping groznice u Evropi i Americi, zaštitnici prava potrošača kažu da su brojevi jasni i da potvrđuju da smo i mi potrošačko društvo.

– Iako stalno kukamo da sve poskupljuje, ipak smo bili dio globalne potrošačke priče. Mnogi su čekali baš taj posljednji petak u novembru da bi po daleko nižim cijenama pazarili neki komad odjeće, obuće ili tehnike, međutim uglavnom su bili sniženi komadi samo određene boje, samo neka veličina i uglavnom nije bilo ni približno onako kao u svijetu, gdje su toga dana cijene zaista snižene – rekla je izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača “Don” iz Prijedora Murisa Marić.

Kazala je da je inkasiran milionski iznos i iz razloga što je sve poskupjelo pa je i na sniženju sve koštalo mnogo više nego proteklih godina.

– Postoji sigurno sloj ljudi koji kupuju željene stvari, bez obzira na cijene. Međutim, pod znakom pitanja je i tamo gdje je pisalo da je neki proizvod snižen, deset, 20 ili 30 odsto, da li je zaista snižen, jer su nekoliko dana prije “crnog petka” pojedini trgovci podigli cijene, a onda na taj dan snizili, odnosno vratili na onu prvobitnu. Kod nas ne može proći bez malverzacija – upozorila je Marićeva.

Sa druge strane ekonomisti kažu da je smanjenje prometa na “crni petak” ove u odnosu na isti dan prošle godine očigledan dokaz pada kupovne moći građana u Srpskoj.

– Očigledno je da je pad kupovne moći više od deset odsto, manje se kupuje jer nema novca. To pokazuje da je kriza nastupila na svim nivoima, jer ako je lani promet bio 30 miliona, a ove za četiri miliona KM manji, pokazuje da se inflacija od 17 odsto odrazila i na kupovinu u vrijeme “crnog petka” – istakao je ekonomista Zoran Pavlović.

Cijene

Murisa Marić je istakla da se kod nas u vrijeme šoping dana ni cijene ne ističu kako treba.

– Primjera radi, u inostranstvu je jedan aparat za kafu na “crni petak” bio snižen i nekoliko stotina evra i na njemu je uredno istaknuta cijena prije sniženja, koliko je sniženje i cijena po kojoj možete da kupite na taj dan, dok kod nas to uglavnom nije vidljivo na način kako je zakonom propisano – rekla je Marićeva. (Glas Srpske)