Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović trenutno ne može ni da potvrdi ni demantuje izjavu premijera RS da je Vlada RS pred raskid koncesionog ugovora sa “Štrabagom” o gradnji autoputa Banjaluka – Doboj.

Ipak, Čubrilović kaže i dalje tvrdi da će gradnja ovog autoputa početi do avgusta, bez obzira na sudbinu ugovora sa "Štrabagom". "Ako ‘Štrabag’ ne obezbedi novac, naravno da ćemo raskinuti koncesioni ugovor potpisan krajem 2008", kaže Čubrilović.

Da li u koncesionom ugovoru postoji rok do kada "Štrabag" treba da se izjasni hoće li graditi autoput?

– Ne postoji takav rok, ali smo nakon studije izvodljivosti sa "Štrabagom" došli do toga da 1. jula počnu radovi. Međutim, evidentno je da tada neće početi, a "Štrabag" se ni do danas nije izjasnio da li je obezbedio novac.

Znači li to da sad zavisi koliko će Vlada imati strpljenja da čeka "Štrabag"?

– Ne zavisi od strpljenja. Još se razmatra studija opravdanosti "Štrabaga". U naredne dve nedelje, odnosno do kraja juna biće čista situacija kada je reč o "Štrabagu".

Šta je alternativa?

– Postoji interes nekoliko eminentnih kompanija i država koje žele da uđu u ovaj posao. Naši pravni savetnici razmatraju nekoliko mogućnosti oko načina gradnje autoputa do Doboja ako ugovor sa "Štrabagom" raskinemo. Važno je da to bude neko ko će imati garanciju za novac. Isto tako, bitno je da mi svoje obaveze iz koncesionog ugovora sa "Štrabagom" izvršavamo kako ne bi došli u situaciju da nas to na arbitraži i finansijski košta. Uglavnom, mi smo svoje obaveze ispoštovali, osim što je malo kasnila studija o frekventnosti saobraćaja. Ako dođe do raskida, biće to sporazumno bez arbritraže.

Može li se desiti da Vlada i "Štrabag" završe na međunarodnoj arbitraži zbog neispunjenih obaveza iz ugovora?

– Ni "Štrabagu" ni Vladi ne odgovara arbitraža jer to oduzima vreme, a ni autoput ne bi mogli da gradimo dok traje spor.

Ugovorom sa izvođačima radova na drugoj deonici autoputa Banjaluka – Gradiška definisano je da autoput bude završen do kraja januara 2010, ali radovi još traju.

Je li potpisan aneks ugovora?

– Jeste. Izvođači su dobili su saglasnost od "Autoputeva RS" na produženje roka i očekujemo da u septembru završe svoj deo posla bez završenog mosta na Savi i bez završene petlje. Ipak, jedan krak petlje biće tada funkciji kako bi mogli da pustimo saobraćaj od Klašnica do Gradiške.

Da li produženje roka znači i poskupljenje radova?

– Ne. Aneks ugovora za povećanje cena ne postoji.

Do kada je tačno precizirano završetak druge deonice?

– To su u "Autoputevima RS" regulisali.

U decembru 2009. ste rekli da je odabran tip mosta koji treba da poveže autoput od Gradiške sa Hrvatskom i da očekujete potpisivanje sporazuma između BiH i Hrvatske. Je li se nešto desilo od tada?

– "Hrvatske ceste" su dale Građevinskom fakultetu Zagreb da napravi projekt mosta. Ne znamo rok, ali očekujemo da to bude završeno u toku godine i da se konačno raspiše tender za izvođenje radova.

Avioni za "Skaj Srpsku", koja postoji više od tri godine, ove godine definitivno neće biti kupljeni. Šta sada?

– Da. Nismo uspeli da obezbedimo povoljnu kreditnu liniju i zato se odustalo od nabavke za dva aviona za "Skaj Srpsku". Međutim, i u situaciji aranžmana sa MMF potreba privrede u ovom trenutku je na prvom mestu. Iako je Vlada to stavila u svoje prioritete, ispravna je odluka da trenutno ne nabavljamo avione.

Direktor "Skaj Srpske" traži mogućnost da u toku leta obezbede letove tako što će iznajmiti avion. O čemu se radi?

– Razgovara se sa nekim agencijama koje bi bile u stanju da otvore saobraćaj sa banjalučkog aerodroma. Angažovali smo sve ono što je vezano za vazduhoplovstvo u RS i što ima znanja da probamo naći neko rešenje. Postoje neki predlozi, a do 15. jula ćemo definitivno znati za šta ćemo se opredeliti.

Dakle, ima novca da se iznajmi avion, a nema da se kupi?

– Ima novca i za jedno i za drugo. Međutim, mislimo da je isplativije iznajmiti avion. Ako bude bila potrebna finansijska podrška, Vlada će ispočetka pomoći avio-kompaniji. Napraviće se studija opravdanosti, pa će se odlučiti da li je to isplativo i može li to Vlada isplatiti.

Nema investitora za aerodrom

Premijer RS je još krajem 2009. rekao da bi u aprilu ove godine trebalo da počne gradnja aerodroma u Trebinju. Međutim, još nije odobren ni novac za projektnu dokumentaciju.

– Ja se ne sećam, ali vi se možda bolje sećate tih rokova. Samo znam da dve studije pokazuju opravdanost gradnje tog aerodroma. Nisam kompetentan da ulazim u ocenu tih studija. Ideja nije iz ovog vremena, nego iz 20-ih godina prošlog veka. Nikad nije bilo opredeljenje da se gradi vlastitim novcem, nego sa investitorima. Ako se nađe investitor, gradićemo, ako ne, tražićemo dalje.

Izvor EuroBlic