LONDON – Bojkoti mogu biti ekstremno efikasni- a Facebook upravo je taj koji zna i kako.

Krajem 18. vijeka, pokret za ukidanje ropstva podstakao je britanski narod da bojkotuje robu koju proizvode robovi. I uspjelo im je. Oko 300.000 Britanaca je prestalo da kupuje šećer koji proizvode robovi, što je izvršilo dodatni pritisak da se ukine ropstvo.

“The Stop Hate for Profit” je najnoviji pokret koji koristi bojkot kao političko sredstvo. Naime, oni tvrde da Facebook ne čini dovoljno na uklanjanju rasisitičkog i drugog sadržaja mržnje sa svoje platforme. Ubijedili su čitav niz poznatih kompanija da se prestanu reklamirati na Facebooku i nekim ostalim društvenim mrežama.

Među najpoznatiji kompanijama su svakako Ford, Adidas, HP. Oni su se pridružili kompanijama koje su još ranije najavile bojkot poput Coca-Cola, Unilever i Starbucks.

Takođe, informativni portal Axios javio je da je Microsoft suspendovao reklamiranje na Facebooku i Instagramu tokom maja usljed zabrinutosti zbog neprimjerenog sadržaja.

U međuvremenu, ostale online platforme poput Reddita i Twitcha su pod pritiskom da i sami preduzmu korake za ukidanje govora mržnje.

Upravo zato, postavlja se logično pitanje: može li bojkot naštetiti Facebooku? Najkraći odgovor je da može, jer ogroman dio prihoda Facebooka dolazi upravo od reklamiranja.

Dejvid Kaming, iz Aviva Investors kaže za BBC da je gubitak povjerenja, koji je percipiran kao odsustvo moralnog kodeksa može definitivno uništiti poslovanje. Najbolji pokazatelj za to je definitivno činjenica da je krajem prošle sedmice pale akcije Facebooka za 8% što je Zakerberga osiromašilo za šest miliajrdi funti.

Ali, da li bi to sve moglo otići dalje- da postane egzistencijalna prijetnja dugoročnoj budućnosti Facebooka – još nije jasno.

Kao prvo, ovo nije ni prvi ni posljednji bojkot ove vrste kompanija.

Naime, 2017. godine jedan od velikih brendova objavio je da odustaje od reklamiranja na YouTube-u jer su reklame postavljanje pored rasističkih i homofobičnih video klipova.

Ovaj, istina pojedinačni bojkot, nije zaboravljen u potpunosti. YouTube je izmijenio pravila oglašavanja i već tri godine posluje sasvim dobro.

Takođe, postoje brojni razlozi zbog kojih ovaj bojkot neće naštetiti Facebooku u onoj mjeri koliko se mislilo.

Kao prvo, mnoge kompanije su navele da će to biti samo jednomjesečni bojkot Facebooka i to samo tokom jula mjeseca.

Kao drugo, a možda još značajnije, ogroman udio Facebookovog prihoda dolazi od oglašavanja hiljada i hiljada malih i srednjih kompanija.

CNN procjenjuje da najveći brendovi, njih 100, čine svega 6% prihoda ove platforme godišnje ili 4,2 milijarde dolara.

Za sada, kompanije srednje veličine nisu najavile bojkot Facebooka.

Mat Morison, glavni strateg u agenciji “Digital Whiskey” kaže da postoji ogroman broj malih i srednjih preduzeća koje ne mogu sebi da priušte da se ne oglašavaju na Facebooku. On tvrdi da mala preduzeća, kojima je oglašavanje na TV-u skupo, bukvalno zavise od oglašavanja na ovoj platformi i od suštinskog značaja je za njihov opstanak.

“Jedini način da takve kompanije posluju jeste da imaju pristup ciljanoj publici i oni će svakako nastaviti da oglašavaju”, kaže Morison.

Pa, opet, sama struktura Facebooka daje Zakerbergu ogromnu snagu da utiče na promjene. Ako nešto želi, dobiće ga.

Ali, postoji i suprotna strana medalje, koja krije svoje istine. Naime, akcionari nisu u stanju da izvrše pritisak na gospodina Zakerberga na isti način kao i druge kompanije. Ako ne bude želio da djeluje, neće ni djelovati.

Do sada je, međutim, Zakerberg nije pokazivao znake da je spreman da djeluje. U petak je Facebook objavio da će početi da taguje sporni sadržaj – i to je bilo sve.

Ipak, ove promjene neće biti dovoljne da natjeraju “Stop Hate for Profit” prestane sa svojim djelovanjem i insistiranjem.

Ovo će se svakako odraziti i na ostale medijske kompanije koje počinju da uklanjaju sporni sadržaj sa svoje platforme.

Tako da će ovo svakako biti prilično problematična godina za ovu vrstu kompanija, jer će se suočiti sa brojnim izazovima. Naravno, Facebook svakako neće biti izuzetak. Ali, kompanije će uvijek biti ovisne i vođene svojim bilansima.

Međutim, ako se bojkot nastavi i tokom jeseni, ako se bojkotu pridruži sve veći broj kompanija, ovo će definitivno biti prelomna godina za sve društvene mreže. (BBC, https://www.bbc.com/news/technology-53225139)