BANJALUKA – Prodaja polovnih automobila u Republici Srpskoj od početka godine pala je za oko 20, a novih i do 40 odsto.

Kupce nisu naročito privukle ni razne akcije i činjenica da su trgovci u poslednjih nekoliko meseci oborili cene četvorotočkaša za 10 do 30 odsto. Slabu potražnju objašnjavaju sve lošijom kupovnom moći građana, ali i strahom od kreditnog zaduživanja. Zbog toga su neki od auto-salona u RS prisiljeni da stave katanac.

Mada se očekivalo da će ukidanje carina na nove automobile iz EU probuditi domaće auto tržište, ovdašnji kupci, skromne platežne moći, teško se odlučuju na dodatne troškove kupovine automobila. Iako cenom nikada nisu bili jeftiniji, novi automobili za većinu građana još su nedostižan luksuz. Blokada u prodaji najizraženija je u salonima koji nude višu i skuplju klasu.

Prodajni savetnik u banjalučkom „Audi centru“ Željko Šarić kaže da u ovom salonu u odnosu na lane oko 40 odsto manje kupaca. Objašnjava kako se radi o premijum klasi automobila, a ono što se uspe da proda pripada srednjoj premijum klasi, vrednosti oko 60.000 KM.

Menažer prodaje „Sladabonija“ zastupnika „tojote“ kaže kako beleže nešto slabiji promet, ali još uspevaju da pokriju troškove poslovanja. Kaže da mesečno prodaju 10 do 12 vozila, ali uglavnom jeftinih modela.

Šef prodaje vozila u „Union autu“, uvozniku „renoa“,“dačije“ i „nisana“ Rade Kovačević kaže da im je ove godine prodaja pala za 22 odsto, iako su cene oborene za 10 procenata. Najviše mušterija imaju modeli koji koštaju do 25.000 KM.

Da su kriza i besparica pogodile i kupce plićeg džepa dokazuju slabi prodajni rezultati u salonima polovnih automobila. Direktor salona „Auto mali“ iz Banjaluke Siniša Radovanović kaže da je totalni zastoj u prodaji, a da je kriza počela još u avgustu prošle godine.

„Kupci žele što jeftinije, mlađe i bolje, a to je teško spojivo. Uvozimo automobile iz Nemačke, kvalitetni su, ali nema kupaca“, kaže on.

Vlasnik salona „Auto Bista“ iz Prnjavora Milenko Bjelanić objašnjava da su zbog krize spustili cene polovnih automobila za oko 20 odsto, ali je i pored toga promet manji za 30 odsto.

Vlasnik derventskog salona polovnnjaka „Braća Đukić“, Simo Đukić kaže da je trenutno za 10 do 15 odsto manje kupaca. Interesantno, Đukić napominje kako nema zastoja u prodaji luksuznijih modela, koji i dalje imaju veliki broj kupaca.

„Kod nas se najbolje pazare automobili vrednosti od 35.000 do 60.000 KM. Pad broja kupaca nije zabrinjavajući, jer je ranije postojao trend masovnog uzimanja kredita, ali i velikih nabavki vozila koja su kupovale državne institucije. Ne kupuje se auto svaki dan, pa je normalno da se i tržište malo zasitilo. Zato sad imamo salone koji su pred zatvaranjem, jer po pet meseci nisu prodali nijedan automobil“, tvrdi Đukić.

Izvor Euroblic