SARAJEVO – Tokom 2016. godine, većina rasta u Bosni i Hercegovini kad je u pitanju pivo generirana je u razvoju kategorija kao što su domaće premium pivo, tamno pivo, pa čak i craft pivo, navodi Euromonitor u svom istraživanju, izvještava.
Prvi craft pivski brandovi su se pojavili, priodajući se već širokom rasponu i složenosti piva koje je dostupno potrošačima u zemlji. StarBev, Banjalučka pivara i Heineken vodeći su u prodaji piva u Bosni i Hercegovini u 2016. godini s tržišnim udjelima od 23, 21 i 15 ODSTO. U nastojanju da generišu snažan volumen prodaje, njima je važan fokus na proizvode koji privlače masovnu potražnju, posebno ekonomična i srednjecjenovna piva, što je jaka tačka triju vodećih igrača. U Euromonitoru očekuju da će pivo ostati dominantna kategorija alkoholnih pića u Bosni i Hercegovini tokom budućeg razdoblja. Iako je prodaja piva vrlo razvijena, postoje znakovi razvoja nove niše koja ima potencijal za budući rast, uključujući i premium ponudu, tamno pivo i craft pivo.
Dostupnost i raznolikost vina značajno se poboljšala u Bosni i Hercegovini. Ovi faktori pridonijeli su velikom povećanju potražnje, iako je rast ograničen na potrošačke segmente koji sebi mogu priuštiti upuštanje u sve bogatijem rasponu vina u ponudi. Vodeći igrači u Bosni i Hercegovini su svi regionalni i domaći proizvođači koji se više fokusiraju na volumen, a manje na kvalitet. To su u velikoj mjeri vinarije osnovane za vrijeme bivše Jugoslavije, a većina njihovih marki je trenutno popularna, uključujući i vodeći brand Vranac crnogorskog proizvođača Plantaže 13. juli. U Bosni i Hercegovini, vino se često doživljava kao zdravo, visokokvalitetno alkoholno piće. Ipak, s izuzetkom regije Hercegovine, ne postoji prava tradicija konzumacije vina u zemlji i potrošačka baza za te proizvode ostaje prilično uska, navodi Euromonitor. Stvari su kreću u pravom smjeru u posljednjih nekoliko godina, i kao što se baza potrošača vina proširila tokom proteklog razdoblja, trend će se vjerovatno nastaviti u budućnosti, pa čak i pojačati očekivanim poboljšanjem prihoda potrošača.
On-trade prodaja rakije (prodaja u barovima, restoranaima…) bilježila je u 2016. godine rast, dok potrošači i dalje snažno preferiraju tradicionalno destiliranu rakiju za potrošnju kod kuće. Prodor domaćih destiliranih alkoholnih pića, posebno rakija, stoga je vrlo visok on-trade trgovački kanal, koji je sve veći fokus za inspekcijske vlasti zbog nezakonite trgovine.
Badel 1862 doo, Stock BH doo i MB Impex doo bili su vodeći igrači kad je rakija u pitanju. Dok je MB Impex relativno nov u kategoriji, dva vodeća igrača su tradicionalno popularna i uživaju ​​snažnu lojalnost u svojoj potrošačkoj bazi.
Kao i kod piva i vina, kategorija u kojima potrošači očekuju nadogradnju u smislu kvalitete tokom prognoziranog razdoblja, sličan trend očekuje se za rakiju. Potrošači, pogotovo mlađi, postat će osjetljiviji na brandove, dok se očekuju snažne izvedbe malih domaćih proizvođača s naglaskom na premium brandove, pogotovo premium rakiju.
Carlsberg je i dalje dominantan igrač u kategoriji Cider/ Perry pića, generišući 89 odsto tržišnog udjela u 2016. Carlsberg je pionir u ovoj kategoriji u Bosni i Hercegovini i slijedi predstavljanje tih proizvoda s jakom oglašivačkom podrškom, koja pomaže da izgradi jako prepoznavanje branda među ključnim potrošačima, kao i snažnu lojalnost prema svojem brandu Somersby.