BERLIN – U Njemačkoj je inflacija nastavila rasti i u septembru. Jedan od razloga su globalni problemi u nabavi sirovina i poluproizvoda. Zbog toga je proizvođač automobila Opel sada zatvorio cijelu jednu fabriku.

Ko sada kupuje novi automobil mora biti spreman više potrošiti. Jer prema aktuelnoj analizi automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhöffera, nova vozila su u prosjeku poskupjela za 360 evra. On kao razloge navodi manji broj registracija na jedan dan – način na koji prodavač kupcu novo vozilo može ponuditi znatno jeftinije, manje popuste kod 30 najtraženijih novih modela te sve više hibridnih i električnih automobila.

No glavni je razlog nestašica poluvodiča s kojom se automobilska industrija sve teže nosi. “Manja ponuda automobila dovodi do rasta cijena”, pojašnjava šef znanstvenog instituta Center Automotive Research (CAR) iz Duisburga.

Opelova tvornica u Eisenachu obustavila proizvodnju

Koliko su ti problemi ozbiljni, pokazalo se već prošlih sedmica, kada su razni proizvođači najavili skraćeno radno vrijeme za svoje rradnike. A u četvrtak je Opel zbog globalne nestašice poluvodiča najavio obustavu cijele proizvodnje u tvornici u Eisenachu u Tiringiji do kraja ove godine. Kako je saopšteno, proizvodnja će se nastaviti iduće godine ako se snabdijevanje normalizuje. Do tada su radnici te tvornice na skraćenom radom vremenu.

Nestašica sirovina i poluproizvoda utiče na rast cijena i u drugim industrijskim granama. I zato je u sptembru inflacija u Njemačkoj, prema prvim procjenama Saveznog ureda za statistiku u Wiesbadenu, porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u zadnjih skoro 30 godina, piše DW.

Korona i dalje stvara velike probleme

Statističari ističu da je to, s jedne strane, takođe i posljedica vremenski ograničenog smanjenja poreza na dodatnu vrijednost i niskih cijena energenata za vrijeme krize u 2020. godini. Jer, poskupljenje se mjeri u odnosu na prošlu godinu, dakle u ovom slučaju u odnosu na godinu u kojoj su cijene u određenim segmentima bile znatno niže.

No razlog rasta inflacije su i nestašice u snabdijevanju i uopšte ovećana potražnja jer ljudi zbog korona-krize novac nisu mogli potrošiti negdje drugdje, na primjer na putovanja i izlaske. Zato su više trošili na kupovinu stvari ili opremu za rad od kuće.

U automobilskoj i elektroničkoj industriji prije svega nedostaje poluvodiča, u građevini nema dovoljno drveta, čelika i plastike – i u skladu s tim su i cijene porasle. No trenutno su znatno skuplje i živežne namirnice. I tu veliku ulogu igraju problemi uzrokovani korona-krizom. Nakon ograničenja i lockdowna potražnja je porasla, većina svjetskih privreda bilježi rast. No istovremeno su za vrijeme krize mnoge kompanije i logističari smanjili opseg svog rada. A u pojedinim regijama još su povremeno na snazi stroge mjere za suzbijanje pandemije, pa to znači i smetnje u proizvodnji.

Korona u Vijetnamu ugrožava globalnu ekonomiju

Tako je proizvođač sportske opreme Adidas objavio da ima problema u proizvodnju zbog rasta broja novozaraženih korona virusom u Vijetnamu. Taj koncern zato razmatra mogućnost privremenog premještanja proizvodnje u neku drugu zemlju. I konkurent Nike pati zbog mjera za suzbijanje pandemije u vijetnamskim tvornicama. Dosadašnja iskustva su pokazala da će za dizanje proizvodnje na uobičajenu razinu biti potrebni mjeseci, rekao je Matt Fried, direktor Nikeovog odjela za financije, predstavljajući kvartalne brojke te kompanije. Prema procjenama jednog predstavnika Pume u međuvremenu je cijela ta branša u ozbiljnim problemima upravo zbog širenja pandemije u Vijetnamu.

I potencijalni kupci Appleovog novog iPhonea 13 moraće se vjerovjatno malo strpjeti. Mediji javljaju da je razlog tome što se dijelovi optike inače proizvode u Vijetnamu.

Sve je manje pouzdanja da bi se situacija uskoro mogla poboljšati – pa i kod šefova nacionalnih centralnih banaka. Oni su se do sada nadali da će se problemi u dostavi brže riješiti. Nesigurnost kod kompanija zbog isporuke sirovina i materijala je “opasnost za privredni rast”, ocijenila je Kristin Lagard, šefica Evopske centalne banke, u srijedu na forumu centralnih banaka. I dodala da još nije jasno koliko dugo će to stanje potrajati. (DW)