BERLIN – Gotovo trećina robe koja treba da napusti luku Šangaj, zadržana je zbog strogog lokdauna, a kašnjenja isporuke pogoršavaju krizu u lancima snabdijevanja što će dovesti do nestašica i rasta cijena robe, piše danas Dojče vele (DW).

Evropa i Sjedinjene Države mogu da očekuju nova kašnjenja i nestašice uvozne elektronike iz Kine kao rezultat lokdauna uvedenog zbog korone u svjetskom trgovačkom čvorištu Šangaju, upozorava Vinsent Štamer, ekonomista sa Instituta za sjvetsku ekonomiju u Kilu.

„Tri sedmice nakon stavljanja grada u karantin, otprilike 30 odsto robe koja je trebalo da krene iz luke nije napustilo Šangaj. Drugim riječima, to je 30 odsto izvoza manje u ostatak svijeta“, navodi Štamer za DW.

On je na Tviteru objavio grafiku koja pokazuje da je količina tereta koji izlazi iz ove luke naglo pala, dok je količina robnih pošiljki iz drugih kineskih luka ostala stabilna. Ostali podaci o radu ove luke pokazuju da je prosječni dnevni volumen od 140.000 kontejnera smanjen na 100.000.

Šangaj je žarište najvećeg tasala korone u Kini od početka pandemije prije više od dve godine. Ovaj lučki grad, koji broji 26 miliona stanovnika, u strogoj je blokadi od kraja marta. Zbog toga su neki radnici bili prisiljeni da ostanu i spavaju u fabrikama u kojima rade.

Riječ je o fabrikama u regionu Šangaja specijalizovanim za izvoz elektronske robe široke potrošnje, kao što su tableti i televizori, ali i za sofisticiranije poluproizvode koji se koriste u pogonima na Zapadu.

„Čini se da se usporila proizvodnja u regionu Šangaja i da roba nije stigla u ovu luku kako bi se ukrcala na kontejnerske brodove“, kaže Štamer.

Kašnjenja u isporuci su se povećala uprkos, kako navodi DW, tvrdnjama kineskih zvaničnika da će restrikcije minimalno uticati na rad luke.

Štamer ističe da će se kašnjenja u Evropi osjetiti za otprilike dva mjeseca, jer je potrebno pet ili šest sedmica da kontejnerski brodovi stignu, recimo, do luke Hamburg na sjeveru Njemačke, i još dvije sedmice da se roba iskrca i isporuči.

On predviđa da će, zbog kašnjenja u dostavi, roba široke potrošnje poskupjeti ovog ljeta i dodaje da bi Nemačka mogla da bude među zemljama kašnjenja najviše pogoditi jer se gotovo trećina morske trgovine između Kine i najjače ekonomije u Evropi odvija preko luke Šangaj.

Predstavnik njemačke Trgovinske komore u Kini, Maksimilijan Butek, izjavio je da alternativni putevi isporuke preko drugih luka nisu dovoljni za ublažavanje gubitka.

Butek se slaže s tim da rad same luke u Šangaju nije najveći problem jer su kašnjenja zapravo uzrokovana transportom robe iz fabrika u luku.

Nova kašnjenja će sigurno pogoršati krizu u lanacima snabdijevanja, koja se zaoštrava nakon vrhunca zabilježenog poslije prvog lokdauna u proljeće 2020. godine.

Pandemija je u početku dovela do kočenja globalne ekonomije, što je natjeralo kargo kompanije da otkazuju planove za utovar robe. Stoga je mnoštvo kontejnerskih brodova ostalo usidreno uz obale zapadnih i kineskih luka.

Kao rezultat toga, u više od tri četvrtine svjetskih luka došlo je do nenormalno dugog procesa lučkih usluga u protekle dvije godine.

Zatvaranje još dvije kineske luke Ningbo-Žušan i Jantijan protekle godine takođe je pogoršalo nestašicu maloprodajne robe i polusirovina u ostatku svijeta.

Usljed toga, njemačka privreda je zabilježila rast od svega 2,7 odsto prošle godine, umjesto prognoziranih 4,7 odsto, dok je inflacija dostigla najveću vrijednost u posljednjih tridesetak godina.

Štamer kaže za DW da je otprilike 12 odsto sve robe, koja se kontejnerima transportuje širom svijeta, trenutno zaglavljeno na brodovima koji ne mogu da isplove.

Uobičajena stopa je manja od šest odsto, dok je u ljeto 2021 najviša ikada zabilježena stopa iznosila 14 odsto.

Zvaničnici u Šangaju obećali su u petak da će ublažiti kovid-kontrole vozača kamiona, koje ometaju i usporavaju isporuke robe. Te kontrole su navele pojedine vozače kamiona i neke brodarske kompanije da u potpunosti izbjegavaju region.

Štamer procjenjuje da bi kašnjenja mogla malo da se pogoršaju prije nego što nastupi poboljšanje i predviđa da se globalni lanci snabdijevanja „neće vratiti u normalu ove kalendarske godine“.

Onda će, smatra on, biti bolje, ukoliko ne bude drugih lokdauna u Kini. To nikako nije isključenom budući da Kina i dalje slijedi strogu politiku „nula kovida“ kojom cijele metropole stavlja pod ključ kad se pojave slučajevi zaraze.