SARAJEVO – Komercijalne banke u BiH trebalo bi da do 15. maja dostave ombudsmanima za zaštitu potrošača svoje stavove, obrazloženja i eventualne nejasnoće u vezi sa 16 preporuka koje su dobile od ombudsmana.

Ovo je zaključeno na sastanku predstavnika ovih finansijskih institucija sa predstavnicima inspekcija iz oba entiteta, ombudsmana i Udruženja banaka BiH.

Direktor Federalne uprave za inspekcijske poslove Ibrahim Tirak smatra da komercijalne banke nisu uskladile ugovore koje sklapaju sa svojim komitentima sa Zakonom o zaštiti potrošača BiH, dajući akcenat na visinu kamatnih stopa u posljednjih nekoliko mjeseci na potrošačke kredite.

“Ako banke to ne urade, zakon je na našoj strani i mi ćemo raditi svoj posao i tako zaštititi potrošače”, naglasio je Tirak i dodao da bi najbolje bilo da banke prihvate svoju grešku i same otklone učinjene propuste.

Prema njegovim riječima, federalnoj inspekciji upućeno je više od 100 žalbi građana BiH kojima je u proteklih nekoliko mjeseci podignuta kamatna stopa na potrošačke kredite.

“Ako niste propisali uslove kamate (banke), i vi to niste potpisali (komitenti), banke ne mogu promijeniti kamatnu stopu, pošto u ugovorima koji su dostavljeni inspekciji nema uslova pod kojima se mijenja kamatna stopa. Banke je nisu smjele povećati”, istakao je Tirak.

Glavni tržišni inspektor RS Borka Surtov rekla je da postoje banke u BiH koji nisu prekršile ugovor i one koje su to uradile na dva načina.

“Jedan je da su banke napisale da je promjenjiva kamatna stopa, bez navođenja uslova, odnosno da to samo zavisi od odluke banke, na što ona nema pravo. Drugo kršenje se odnosi na banke koje vezuju kamatnu stopu za kretanje evribora, a znamo da je on sada u padu, a banke ništa ne preduzimaju”, istakla je Surtova.

Ona je dodala da će inspekcija u RS zajedno sa svojim kolegama u Federaciji BiH zauzeti zajednički stav o ovom problemu i nastupati jedinstveno, nakon što ombudsmani za zaštitu potrošača u BiH dobiju pisani izvještaj banaka.

Pomoćnik ombudsmana za zaštitu potrošača BiH Mediha Bakalović pojasnila je da se preporuke koje su upućene bankama, pozivaju na Zakon o zaštiti potrošača i na direktive EU koje se isključivo odnose na potrošačke kredite.

“Svih 15 smjernica, osim one 16. koja je deklarativna i upućena bankama da snize kamatne stope, bazirane su na odredbama Zakona o zaštiti potrošača. One su vrlo jasne i decidne i imaju još završne i prelazne odredbe koje navode kako se primjenjuje ovaj zakon”, istakla je Bakalovićeva.

Ona je naglasila da je kršen Zakon o zaštiti potrošača i dodala da ne zna kako će se banke dalje ponašati i koje korake će konkretno preduzeti.

Izvršni direktor UniCredit banke Ivan Vlahov rekao je na sastanku u Sarajevu da su uradili korekcije na oko 260 ugovora i smanjili kamatne stope, ali da je tu riječ o proceduralnoj grešci koju su napravili službenici ove banke.

Izvršni sekretar Udruženja banaka BiH Mijo Mišić istakao je da Udruženje ima ograničena ovlaštenja i da ne može izricati ili donositi odluke, a da je današnji sastanak dobra osnova za donošenje sistema koji će moći da se provodi.

Izvor Agencije