PRIJEDOR – Udruženje za zaštitu potrošača “DON” iz Prijedora predstavilo je danas firmama, koje imaju onlajn prodaju, radnu verziju pravilnika o načinima prodaje na daljinu, budući da su i trgovci, potrošači, institucije i udruženja direktno pogođeni nedostatkom propisa u oblasti e-trgovine ili neusaglašenošću važećih akata.
Izvršni direktor “DON”-a Murisa Marić podsjetila je da su udruženja potrošača prošle godine uradila istraživanje o prodaji putem društvenih mreža gdje je samo kod stotinu neregistrovanih subjekata zabilježeno 1,7 miliona posjeta.
“Procjena je da je svaki 10. posjetilac potencijalni kupac i da je prosječna vrijednost transakcije 30 KM i došli smo do prometa od pet miliona KM van regularnih tokova. To je bio alram da se uključimo”, rekla je Marićeva na današnjoj javnoj debati o e-trgovini, koju je organizovalo ovo udruženje.
Ona je istakla da su potrebni novi propisi kojima će se zaštiti registrovani subjekti, ali i potrošači, od prodaje robe putem “Fejsbuka” i “Instagrama” gdje neko iz svog dnevnog boravka umanjuje promet i profit trgovcima koji plaćaju obaveze državi.
“Preporuke moraju ići u smjeru registrovanja djelatnosti bez čega nema mogućnosti kontrole. U ovo su uključeni i predstavnici poreskih institucija, carine i inspekcije”, navela je Marićeva.
Goran Pavić iz firme “Ist kod” koja se bavi informaciono-komunikacionim tehnologijama rekao je da neuređeno tržište za ovu oblast predstavlja ogroman problem. “Svima je sve dostupno, bez kontrole i bez posljedica”, rekao je Pavić.
Aleksandar Đurašinović iz prijedorske poslovnice “Sport vižna” rekao je da je veoma bitno da se akti koji budu doneseni primjenjuju na sve.
“Imamo fiskalne račune i za onlajn prodaju”, dodao je Đurašinović.
Suzana Dakić kaže da se 18 godina bavi prodajom obuće i torbi, da su u toj branši ogroman problem nelojalna konkurencija na “Fejsbuku”, “Instagramu” i “Viberu” i da pozdravlja inicijativu da se onlajn trgovina uredi zakonskim i podzakonskim aktima.
“Prošle godine sam republičkoj tržišnoj inspekciji pijavila nekog ko se putem `Viber` grupe reklamirao pozivajući se na nešto šta ja radim i prodajem i mogu reći da je inspekcija odlično odreagovala”, dodala je Dakićeva.
Učesnicima debate podijeljen je program obuke za e-trgovinu koji se sastoji od pet jednodnevnih modula: osnove, ugovorni odnosi, inspekcije, kolektivna zaštita e-potrošača i obuka e-potrošača, a koji bi doprinio i unapređenju budućih propisa iz oblasti e-trgovine.
Javna debata realizovana je u okviru projekta “Doprinos udruženja potrošača u zaštiti prava potrošača u BiH u skladu s pravilima EU o e-trgovini” kojeg provode prijedorski “DON” i Udruženje građana “ToPeeR” iz Doboja, a finansira EU s ciljem poboljšanja postojeće pravne regulative, okvira i mehanizama u skladu sa pravima potrošača u EU. (Srna)