BANJALUKA – Kraće radno vrijeme hrvatskih carinika stvorilo je probleme domaćim prevoznicima, ali i proizvođačima, pogotovo lako kvarljive robe jer će zbog nove odluke susjedne zemlje kamioni satima biti zarobljeni na granici i sabirati štetu usljed propadanja hrane.

Na to upozoravaju predstavnici prevoznika i privrede nakon što je ulaskom u Šengen zonu Hrvatska radno vrijeme carinskih službi sa 15 skratila na 14 časova. Privrednicima u BiH naruku nije išao ni stari režim rada i problem višesatnog čekanja kamiona na granicama prisutan je posljednjih nekoliko godina. Uprkos brojnim apelima da susjedi produže radno vrijeme carinskih službi, naročito fitosanitarnih inspektora, te molbe su prolazile neopaženo.

Predsjednik Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić kaže da će stanje na granicama zbog najnovijeg poteza Hrvatske biti katastrofalno po privredu BiH, naglašavajući da već sada bilježe kolone kamiona na prelazu u Gradišci.

– Mi već godinama tražimo da njihova carina radi duže, čak 24 sata na najprometnijim graničnim prelazima, ali kraćem radu se nikako nismo nadali. Zbog toga ćemo definitivno imati kolaps na prelazima, kamioni će danima biti zarobljeni na carini, već sada su velike gužve. Naše nadležne institucije tu ništa ne mogu uraditi jer je to vjerovatno direktiva Evropske unije – rekao je Grbić.

On je dodao da će zbog kraćeg radnog vremena hrvatskih carinika najveću štetu trpjeti proizvođači koji izvoze lako kvarljivu robu.

– Po novim uslovima roba će u kamionima čekati dva dana najmanje, a na primjer, šljive, kornišoni i slični proizvodi usljed tolikog čekanja na granici će truniti i kalirati. Prevoznik kojem treba fitosanitarni inspektor mora predati papire najmanje sat prije isteka radnog vremena, tako da onaj ko stigne u pola dva, moraće čekati do sljedećeg jutra da bi ocarinio robu – rekao je Grbić.

Predsjednik Privredne komore RS Pero Ćorić kazao je da će skraćeno radno vrijeme carinskih službi Hrvatske izazvati ogroman problem privredi u globalu.

– Granica je i do sada bila problem, evropski prevoznici koji dolaze po našu robu konstantno se žale da troše puno vremena na granici sa BiH. Skraćenje radnog vremena će napraviti još veće gužve i samim tim dovesti do dodatnog gubljenja vremena. To će ugroziti i redovnost isporuka. Izuzetno je nepovoljna situacija i za prevoznike i privrednike u cjelini – kategoričan je Ćorić.

Smatra da bi prema ekonomskoj logici najracionalnije bilo da je Hrvatska produžila rad carine do 20 časova.

– Dobro bi bilo da se javno o tome porazgovara, da se uputi apel nadležnim institucijama, prije svega Savjetu ministara BiH da pokušaju u direktnoj komunikaciji sa Hrvatskom ili Evropskom unijom usaglasiti radno vrijeme u realnim okvirima – rekao je Ćorić.

Spoljnotrgovinska komora BiH pokretala je niz inicijativa prema nadležnim institucijama kako bi ova problematika bila riješena, a na rješavanju problema vezanih za izvoz lako kvarljive robe konstantno radi i Ministarstvo spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH s nadležnim organima Hrvatske, ali do sada bez uspjeha.

Prijedlozi

BiH s Hrvatskom ima 17 graničnih prelaza, od kojih posebne statuse imaju Gradiška i Bijača jer se preko njih prevoze sve vrste robe i na njima su prisutni svi neophodni inspekcijski organi. U Spoljnotrgovinskoj komori BiH ranije su isticali da bi jedno od rješenja bilo da se uspostavi barem još jedan prelaz na kojem će fitosanitarni inspektori raditi 24 sata upravo zbog transporta lako kvarljive robe. (Glas Srpske)