Prepoznavanje negativnih i pozitivnih strana na razgovoru za posao može uveliko pomoći u izbjegavanju izgaranja na poslu, jer nakon prihvatanja posla većina stvari nije pod vašom kontrolom, ali odluka da prihvatite ili odbijete ponudu jeste, savjetuju stručnjaci.
Prema izvještaju američke firme Slack Future Forum Pulse iz oktobra, oko 40 odsto anketiranih zaposlenih kaže da su “izgorjeli” na poslu.
Tromjesečno istraživanje, sprovedeno na uzorku od 10.000 anketiranih, utvrdilo je skok od osam odsto u odnosu na maj ove godine, piše CNBC.
Izgaranje, poznato i kao burnout je vrlo čest problem mentalnog zdravlja na radnom mjestu uzrokovan hroničnim i nekontrolisanim stresom. Zaposleni koji doživljavaju burnout su 22 puta više pod stresom i tjeskobom na poslu od onih koji ga ne proživljavaju. Takođe se osjećaju nepovezani sa svojom organizacijom i kolegama, navodi istraživanje.
Jedan od ključnih pokazatelja burnouta je mentalna i fizička iscrpljenost.
“Doslovno radite s praznim baterijama”, kaže Oliver Suendermann klinički direktor Intellecta, startupa za podršku mentalnom zdravlju, dodajući da to uzrokuje povlačenje i manju produktivnost.
Izgaranje je povezano i s depresijom, anksioznošću i problemima sa spavanjem, a pored ostalih zdravstvenih problema, hronični stres utiče na zdravlje srca, što može skratiti životni vijek, rekao je.
CNBC je razgovarao sa stručnjacima koji su prepoznali znakove koji bi trebalo da budu alarm i koji ukazuju na rizik od izgaranja.
Te “crvene i zelene zastavice” budući zaposleni mogu da prepoznaju razgovarajući s onima koji rade ili su radili kod njihovog potencijalnog poslodavca ili tražeći recenzije firme od koje su dobili ponudu za posao.
Crvene zastavice
Prva crvena zastavica na koju treba obratiti pažnju prije prihvatanja posla su menadžeri neobučeni da prepoznaju i ublaže izgaranje.
Menadžeri koji ne prođu obuku o mentalnom zdravlju možda neće dobro razumjeti što je izgaranje i kako može uticati na zaposlene, rekao je Suendermann.
“Neki menadžeri vjeruju da izgaranje nije stvarno i da se zaposleni samo treba da se saberu ili rade više”, rekao je Suendermann.
Sljedeća zastavica je ta da treba ste dostupni u svakom trenutku. Autorica knjige “Ni ne želim: kako su milenijalci postala generacija izgaranja” (Can’t Even: How Millennials Became the Burnout Generation) Anne Helen Petersen kaže da treba biti oprezan s poslodavcima koji očekuju da radnici budu dostupni van radnog vremena.
“Primanje poruka i poziva van radnog vremena smanjuje granicu između privatnog i poslovnog”, rekla je trenerica za upravljanje sindromom izgaranja Emily Ballesteros.
Dodala je da zdravo vremensko odvajanje privatnog i poslovnog omogućuje održavanje ravnoteže i smanjuje šansu za izgaranje.
“U suštini, naša želja da budemo dobri radnici i naša potreba za razgraničenjem privatnog i poslovnog su u sukobu”, objasnila je Ballesteros.
Sljedeća crvena zastavica je kada zaposleni dobijaju pohvale za pretjerani rad, a Petersen je to nazvala “fetišizacijom pretjeranog rada”. Objasnila je kako to dovodi do toga da se očekivanja od zaposlenih postavljaju izrazito visoko, i da zaposleni nastavi tim tempom.
To može vrlo brzo izjednačiti posao s identitetom, dodala je Ballesteros.
Kako bismo se borili protiv te “jurnjave za uzvišenošću”, mora se znati što nam je na prvom mjestu, a to smo mi sami i ono što nas čini opuštenim i srećnim, kažu istraživači.
Lakše je odbiti prilike za pohvale koje bi mogle da dovedu do sagorijevanja kada ste “uistinu zadovoljni u drugim područjima svog života”, rekla je.
Zelene zastavice
Ali, da nije sve tako crno pokazuju oni poslodavci koji ponosno nose “zelene zastavice”.
“Jedna od njih je kada firma ulaže u svoje zaposlene. Firme koje organizuju radionice vještina na radnom mjestu pomažu zaposlenima da steknu vještine za učinkovitiju međusobnu komunikaciju i zdravo upravljanje sukobima”, rekao je Suendermann.
Takve radionice pomažu zaposlenima da stvore jače i zdravije radne odnose, što smanjuje stres vezan za radno mjesto, dodao je.
Sljedeća zelena zastavica je kada nadređeni konkretno pokazuju svojim djelima ono što žele od zaposlenih i spremni su da pomognu. Suendermann kaže da je tada traženje pomoći uobičajena stvar, kao što i treba da bude.
Popis zelenih zastavica zaključuje podrška koju nadređeni daju svojim radnicima. CNBC navodi da je dobar znak kada nadređenima prioritet bude stanje njihovog tima.
Naposljetku, bitno je znati što osjećamo i da je u redu tražiti pomoć kada nam zatreba. Uz to, treba da budemo otvoreni za pomoć onima koji se nose s izgaranjem ili burnoutom jer i mala pomoć nekome može značiti puno. (SEEbiz)