BANJALUKA – U devet mjeseci ove godine strani državljani su podnijeli 166.282 zahtjeva za povrat poreza na dodatu vrijednost /PDV/ za kupljenu robu u BiH u iznosu od 50,5 miliona KM, prilikom čega su tražili povrat PDV-a u iznosu od 7,3 miliona KM.
Najviše zahtjeva za povrat PDV-a za robu kupljenu u BiH bilo je na graničnim prelazima Orašje, Uvac, Brčko, Šepak, Šamac, Gradiška i Zupci.
“Najviše zahtjeva za povrat PDV-a stranim državljanima podnose stanovnici nama susjednih zemalja Srbije i Hrvatske, te Crne Gore. Uglavnom je riječ o licima koja žive bliže granici i često dolaze u BiH u kupovinu. Riječ je o robi široke potrošnje, prehrani, odjeći i obući, automobilskim gumama…”, rekao je Srni načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju Uprave za indirektno oporezivanje /UIO/ BiH Ratko Kovačević.
On je naglasio da u ovoj godini dolazi do oporavka i porasta vrijednosti robe koju su u BiH kupili strani državljani.
“Naime, u prošloj godini to je bilo značajno manje s obzirom da su bila smanjena putovanja zbog vanredne situacije uzrokovane pandemijom virusa korona”, pojasnio je Kovačević.
Uz napomenu da se pravo na povrat PDV-a ne odnosi na iznesena mineralna ulja, alkohol i alkoholna pića, te prerađevine od duvana, iz UIO su naveli da se instrukcijom o povratu ovog poreza stranim državljanima propisuju uslovi i način povrata PDV-a.
Strani državljani u smislu ovog propisa jesu fizička lica koja nemaju prebivalište u BiH, a imaju pravo na povrat PDV-a na dobra koja kupe u BiH i iznesu ih u prtljagu sa sobom izvan carinskog područja BiH.
Postupak za ostvarivanje prava na povrat PDV-a strani državljanin pokreće podnošenjem zahtjeva za povrat na obrascu “PDV-SL-2”, koji popunjava obveznik-prodavac na zahtjev kupca-stranog državljanina u tri primjerka, od kojih original i jednu kopiju prodavac daje kupcu, a drugu zadržava u svojoj dokumentaciji.
Prodavac svojim potpisom i pečatom ovjerava pomenuti obrazac, a kupac – strani državljanin, koji ostvaruje pravo na povrat PDV-a, obavezan je pri napuštanju carinskog područja BiH dati carinskoj službi na uvid kupljena dobra, originalne račune i popunjen obrazac “PDV-SL-2” u originalu.
Carinska služba, prije ovjere obrasca “PDV-SL-2”, utvrđuje da li su podaci iz putne isprave istovjetni sa onima iz navedenog obrasca.
“Kao i da je roba, data na uvid, istovjetna sa robom navedenom u računu koji je označen u obrascu, te da nije korištena. Utvrđuje se i da li je ukupna vrijednost robe sa PDV-om iskazana na obrascu veća od 100 KM, da li se roba iznosi prije isteka roka od tri mjeseca od dana kupovine u BiH i da li je original obrasca ovjerio i potpisao prodavac“, naveli su iz UIO BiH.
Objasnili su i da, ako su ispunjeni navedeni uslovi, carinska služba ovjerava obrazac “PDV-SL-2” potpisom i pečatom, te unosi datum prelaska dobara iz carinskog područja BiH.
Originalne račune i ovjeren obrazac “PDV-SL-2” carinska služba vraća kupcu-stranom državljaninu kome se vrši povrat PDV-a ako u roku od tri mjeseca od dana izdavanja računa dostavi prodavcu, od koga je kupljeno dobro, original obrasca “PDV-SL-2”, ovjeren od Carinske službe.
Ako se ovjereni obrazac dostavlja poštom, kupac ili podnosilac zahtjeva dostavlja prodavcu broj računa u banci na koji će se izvršiti povrat plaćenog PDV-a.
Na osnovu ovjerenog originala obrasca prodavac, kada provjeri da podneseni zahtjev ispunjava uslove za povrat poreza, vrši povrat plaćenog PDV-a kupcu ili podnosiocu zahtjeva. Povrat PDV-a se vrši u KM, gotovinskom isplatom ili uplatom na račun u banci koju navede kupac ili podnosilac zahtjeva.
Ako je isplata u gotovini, prodavac je obavezan da izvrši povrat PDV-a odmah, ili u roku od 15 dana od dana prijema zahtjeva ako se novac doznačava na račun kupca ili podnosioca zahtjeva. (Srna, Foto Centralna banka)