BEOGRAD – Rezultati istraživanja, koje je sprovela Srpska asocijacija uvoznika vozila i dijelova, pokazuju da sve zemlje u regionu pitanja modernizacije voznog parka rješavaju nastojeći da potpomognu zamjenu vozila sa SUS motorima ekološki prihvatljivijim i tako značajno smanje emisiju štetnih gasova.
U Sloveniji će i ove godine biti nastavljena praksa državnih dotacija za kupovinu električnih automobila, uz različite uslove za pravna i fizička lica.
Pravna lica će moći da ostvare subvenciju samo za nova vozila, a fizička i za polovna električna vozila, navodi se u saopštenju.
Vrijednost vozila koja pravna lica mogu da kupe uz subvenciju mogu da koštaju najviše 65.000 evra. Kod fizičkih lica visina subvencije (maksimalna će biti 6.500 evra) zavisi od ijvozila.
Najavljuju se, po prvi put i subvencije za električne bicikle ali i uvođenje poreza za vlasnike električnih vozila od 1. juna ove godine. Hrvatska je državne podsticaje za kupovinu ekoloških vozila uvela još 2014. ali je prošle 2023. subvencija izostala, uz obrazloženje nadležnog “Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost” da se izrađuju novi pravilnici. Sada mediji, ali i Auto moto savez Hrvatske, nezvanično tvrde da se očekuje da Fond za zaštitu okoline i energetsku efiasnost uskoro raspiše Javni poziv za dobijanje subvencija, čiji će iznos, kako se navodi na sajtu ovog fonda, biti maksimalno do 40 odsto vrijednosti vozila u zavisnosti od vrste.
U 2022. visina podsticaja je bila oko 10.000 evra za električna i 5.000 evra za plag- in hibride (tada je vrijednost iskazivana u kunama a u međuvremenu je uveden evro).
Mnoge hrvatske javne službe same finansiraju kupovinu isključivo električnih vozila, pa tako Hrvatska pošta ima oko 470 električnih vozila i sama razvija svoju mrežu punionica. Procjenjeno je da je samo na razlici u cijeni goriva Pošta Hrvatske uštedjela oko 240.000 evra prošle godine.
U Crnoj Gori, pored stimulisanja kupovine eko vozila za fizička i pravna lica (5.000 evra električna, 2.500 evra hibridna) stimuliše se, od skoro, i nabavka ekoloških vozila za javni sektor i to sa 7.500 evra za električna i 4.000 evra za hibridna vozila. Javni poziv je raspisan 8. decembra 2023. i još je u toku.
U Bosni i Hercegovini je u prošloj godini za kupovinu ekoloških vozila odobreno 1.000.000 KM – 500 hiljada za pravna i 500.000 za fizička lica. Za električna vozila iznos subvencija je bio 10.000 KM, za plug-in hibride 7.000 i za hibride 5.000 KM. I u Sjevernoj Makedoniji su svjesni da moraju da podstaknu kupovinu ekoloških vozila.
Još 2017. se počelo sa subvencijama, one su narednih godina dostigle i 5.000 evra za električna vozila, ali prošle godine sredstava u budžetu nije bilo.
Da li će ih ove godine biti ostaje da se vidi, a prema dostupnim informacijama iz makedonskih medija, koji se pozivaju na “dobro obaviještene izvore” biće subvencija i za električna i hibridna vozila, ali i za vaučere za ugradnju TNG ili metanskih uređaja. Albanija do sada nije imala direktne subvencije za nabavku eko vozila, ali je uvoz električnih vozila oslobođen carine, PDV-a (17 odsto), ne plaća se putarina, a tu su olakšice za porez i besplatno parkiranje.
Država, koja se nada većim prihodima od turizma, stimuliše postavljanje električnih punjača u gradovima i duž glavnih saobraćajnica i elektrifikaciju javnog prevoza.
Velika Britanija će Albaniji dati 15 električnih vozila (i 22 minibusa) vrijednih 1,5 milion funti u znak zahvalnosti što je Vlada Albanije pristala da preuzme 200 zatvorenika sa albanskim državljanstvom koji kaznu služe u britanskim zatvorima.