Izreka iz naslova vrlo često se koristi kao izgovor ili za objašnjenje nekih situacija u kojima dobar i vrijedan zaposleni da otkaz u kompaniji. Ipak, da li zaista postoje podaci koji potkrjepljuju ovu tvrdnju? Kako se ispostavilo, ima ih.
Prema podacima jednog istraživanja, 61 odsto onih koji rade za loše šefove reklo je da traže drugi posao, dok je samo 27 odsto onih koji rade za dobre šefove razmišljalo o alternativni kada je posao u pitanju. A evo i jednog zapanjujućeg podatka: 65 odsto ljudi koji imaju loše šefove reklo je da su se nekad lažno predstavili svoje mogućnosti na poslu, u poređenju sa zaposlenima koji imaju dobrog šefa i kojih ima svega 19 odsto da to rade.
Ovo, dakle, znači da dobri šefovi izvlače ono najbolje iz zaposlenih, dok loši šefovi izvlače najgore.
Dobri šefovi nas mijenjaju na bolje. Oni u nama vide više nego što mi vidimo u sebi i pomažu nam da naučimo da i to vidimo. Oni sanjaju velike snove i pokazuju nam sve velike stvari koje možemo da postignemo.
“Dobar šef je čovjek koji nije zabrinut za svoju karijeru, već za karijeru onih koji rade za njega”, govorio je direktor energetskog gigantna Shell, Hendry Stuart Mackenzie Burns.
Biti dobar šef očigledno ima opipljivu vrijednost, ali kako da znate da li radite za dobrog šefa ili da li ste vi dobar šef? Evo nekoliko karakteristika koje imaju dobri šefovi, dok loši sa njima “muče muku”.
Dobar šef dijeli informacije
Da li ste nekada radili za poslodavca koji sakuplja informacije i ne dijeli ih? Čini se da neki šefovi misle da svaka informacija koju dijele smanjuje njihovu moć i autoritet. U stvari je suprotno: dobar šef zna da dijeljenje informacija osnažuje zaposlene.
Dobar šef mnogo razmišlja kada zapošljava
Loši šefovi se ne libe da zaposle osobu samo zbog dobrih referenci, ne propitujući kakva je osoba u pitanju, samo u želji da se posao uradi. Dobri poslodavci misle na cio tim. Oni shvataju da će njihovi sadašnji zaposleni morati da rade sa novim zaposlenim svaki dan, pa samim tim traže nekoga ko će holistički upotpuniti ekipu, umjesto da samo popuni određeni jaz u vještinama.
Dobar šef traži i slavi pobjede
Dobri poslodavci nemaju izreku: “Zašto bih te hvalio kad samo radiš svoj posao”. Oni traže razlog da pohvale svoje zaposlene, kako privatno, tako i javno, i odvajaju vrijeme da bi proslavili neki uspjeh, umjesto da samo tjeraju sve na sljedeći projekat ili rok. Oni shvataju da dobijanje plate ne poništava potrebu da se osećate cijenjeno.
Dobar šef poštuje vaše vrijeme
Veliki šefovi ne ostavljaju utisak da je njihovo vrijeme vrednije od vašeg. Ne tjeraju vas da čekate na već zakazane sastanke. Pojavljuju se spremni i prelaze na stvar umjesto da pokušavaju da vas impresioniraju. Dobri šefovi se ne zabavljaju na vaš račun, ostavljajući vas da čekate do kasno, što zaposlenima izaziva dodatni stres.
Dobar šef je empatičan
Loši šefovi vide svoje zaposlene vrlo površno. Ako njihovi zaposleni rade sjajno, oni su dobri; ako njihovi zaposleni rade loše, izgledaju loše. Dobri šefovi, s druge strane, vide svoje zaposlene dublje. Oni su u stanju da uđu u kožu zaposlenih i razumiju stvari iz njihove perspektive. To ne znači da govore stvari poput: “Oh, izvini što imaš loš dan; ne brini za taj rok“. Ali to znači da prepoznaju da su njihovi zaposleni – ljudi i da ih tretiraju kao takve.
Dobar šef je odgovoran
Loši šefovi brzo upiru prstom kada nešto krene naopako. Baciće svoje zaposlene “pod autobus” bez razmišljanja. Dobri šefovi shvataju da je veliki do njihovog posla odgovornost za učinak tima. Oni znaju da to samo ide uz prihvatanje menadžerske uloge. To ne znači da oni pružaju povratnu informaciju timu kad nešto ide po zlu, ali to znači da javno preuzimaju krivicu. Čak i privatno, oni vide neuspjeh tima kao svoj neuspjeh, jer su oni vođe tima, i brzo djeluju da iprave taj neuspjeh.
Odličan šef kaže “hvala”
Loši šefovi misle da je posao koji rade njihovi zaposleni nešto što im zaposleni duguju. Na kraju krajeva, oni dobijaju plate, zar ne? To je tačno – ali dobri šefovi gledaju na minuli rad kao na transakcijski odnos i shvataju da ljudi ulažu veliki dio sebe u posao koji obavljaju. Kažu hvala, čak i ako je to “samo dio posla”.
Dobar šef ne zaboravlja da ljudi imaju život i van posla
Loši šefovi imaju tendenciju da vide ljude kao jednodimenzionalne: oni se pojave i završe posao, a šef ne mora ponovo da brine o njima do sljedećeg dana. Dobri šefovi, s druge strane, nikada ne zaboravljaju da je posao samo jedan aspekt života njihovih zaposlenih. Nikada ne zaboravljaju da imaju porodice, prijatelje, hobije i druge interese i obaveze van posla, i ne narušavaju njihove “stvarne” živote — na primjer, tražeći od nekoga da radi do kasno — bez dobrog razloga. A kada imaju dobar razlog, priznaju da traže žrtvu i u skladu s tim izražavaju svoju zahvalnost.
Odličan šef je odličan komunikator
Čini se da će neki šefovi učiniti sve da ne daju direktan odgovor. Ne žele da kažu nešto za šta mogu kasnije da odgovaraju. Drugi šefovi jednostavno ne žele da se zamaraju jasnim objašnjenjima i čvrstim odgovorima. Odlični šefovi govore šta misle i misle ono što kažu — i to jasno govore, tako da ljudi ne moraju da čitaju između redova ili pokušavaju da pogode njihovo pravo značenje.
Veliki šef stvara lidere
Da li ste ikada primijetili kako ponekad sva unapređenja dolaze iz jednog menadžerskog tima? To nije slučajno. Dobri šefovi izvlače najbolje iz svojih ljudi. Oni inspirišu, treniraju i oslanjaju se na snagu ljudi, a kada su njihovi zaposleni spremni za nove izazove, rado ih šalju u nove izazove.
Sve zajedno
Ako ste trenutno šef, da li bi vas zaposleni ovako opisali? Ako ne, uzalud vam sav novac, trud i produktivnost. Takođe vjerovatno gubite neke dobre zaposlene, ako ne zbog drugih poslova, onda barem zbog neangažovanja i nezainteresovanosti. (BIZLife)