Pred Komercijalnom bankom AD Banjaluka je najuspješnija godina dosad, a prema riječima Boška Mekinjića, predsjednika Uprave banke, u narednom periodu u fokusu će i dalje biti stabilnost i sigurnost, kako banke tako i njenih klijenata.
“Aktivnost banke će i u drugoj polovini godine biti usmjerena na potrebe njenih klijenata, kako u domenu privrede, tako i u domenu stanovništva, sa daljim uvođenjem svih vrsta proizvoda i usluga koje nudi moderno bankarstvo, posebno u domenu digitalnog bankarstva”, kazao je Mekinjić.
Šta je obilježilo prvo polugodište ove godine kada su poslovni rezultati u pitanju i da li ste zadovoljni ostvarenim?
MEKINJIĆ: Banka je i u prvoj polovini 2018. godine nastavila s pozitivnim trendovima poslovanja kao i prethodne godine, tako da možemo reći da smo u potpunosti zadovoljni ostvarenim rezultatima, posebno imajući u vidu trenutne tržišne uslove u kojima banke posluju. U svim segmentima poslovanja banka je ostvarila sve pokazatelje iznad planiranih i stvorila pretpostavke da i ovu godinu završi s odličnim poslovnim rezultatima. Održavanje stabilnog i sigurnog poslovanja, rast kreditne aktivnosti i istovremeno priliv depozita u banku izuzetni su pokazatelji povjerenja klijenata u banku. Trend uspješnog poslovanja u svim segmentima rezultat je timskog rada i principa na kojima poslujemo, a koji su jednako usmjereni na postizanje planiranih rezultata, posvećenost potrebama naših klijenata, konstantnom unapređenju proizvoda i usluga u skladu s potrebama klijenata i trendovima digitalnog bankarstva, ali i principima upravljanja rizicima. Izazovnu i uspješnu prvu polovinu godine, pored ostvarenog finansijskog rezultata, jednako je obilježio i završetak uspješne implementacije propisa i softverskih rješenja u skladu s regulatornim zahtjevima, koji se odnose na Bazel III standard, ali i IFRS-9 standard, što će dodatno uticati na sigurnost bankarskog sektora i jačanje kapitalne baze banaka.
Kakva su očekivanja za drugo polugodište? Da li i koliko očekujete dalji rast aktivnosti do kraja godine?
MEKINJIĆ: Prema trendovima koji su zabilježeni u prvoj polovini godine, očekujemo da će banka 2018. završiti kao najuspješniju dosad i to po svim segmentima poslovanja, rastu bilansne aktive, rastu kreditnog portfolija, rastu depozita, posebno štednje stanovništva, niskoj stopi rizičnih kredita i ostvarenoj dobiti. Uz sve navedeno, značajno je istaći da će i u narednom periodu u fokusu poslovanja banke i dalje biti stabilnost i sigurnost, kako banke tako i njenih klijenata. Aktivnost banke će i u drugoj polovini godine biti usmjerena na potrebe njenih klijenata, kako u domenu privrede, tako i u domenu stanovništva, s daljim uvođenjem svih vrsta proizvoda i usluga koje nudi moderno bankarstvo, posebno u domenu digitalnog bankarstva.
Da li ste zadovoljni kvalitetom kreditnog portfolija Komercijalne banke, posebno s aspekta udjela loših kredita (NPL) u vašoj banci?
MEKINJIĆ: Kvalitet kreditnog portfolija naše banke mjeren pokazateljem NPL-a trenutno je ispod prosjeka navedenog pokazatelja na nivou bankarskog sektora Bosne i Hercegovine i konstantno se poboljšava, što ukazuje na stabilnost i dugoročnu viziju poslovanja Komercijalne banke a.d. Banjaluka. Pored rasta poslovne aktivnosti i posljedično rasta profita, koji su obilježili prvu polovinu tekuće godine, intenzivnu aktivnost banka je sprovodila i u segmentu naplate dospjelih i rizičnih potraživanja, što je za rezultat imalo značajno poboljšanje kvaliteta kreditnog portfolija, ali i poboljšanje pokrivenosti rizičnih kredita odgovarajućim ispravkama vrijednosti. Strateška opredijeljenost banke, usmjerena na sigurno i stabilno poslovanje, racionalnu politiku prilikom selekcije i odobravanja kreditnih zahtjeva, zasnovanu na procjeni kreditne sposobnosti klijenata i ocjeni rizičnosti plasmana te uspostavljen odgovarajući mehanizam preuzimanja i upravljanja rizicima, obezbjeđuju predispozicije kvalitetnog kreditnog portfolija banke i u narednom periodu.
Nastavljeno je širenje poslovne mreže banke. Gdje su otvorene nove poslovnice i kakvi su vam dalji planovi po tom pitanju?
MEKINJIĆ: Imajući u vidu rastući trend poslovanja i zahtjeve svojih klijenata, Komercijalna banka a.d. Banjaluka je u 2018. godini otvorila dvije nove poslovnice. Uvažavajući činjenicu da je Banjaluka prepoznatljiv centar u regionalnom okruženju, Komercijalna banka je otvorila još jednu poslovnicu na adresi Kralja Petra I Karađorđevića broj 109, kod Narodnog pozorišta Republike Srpske, a takođe je otvorena i nova poslovnica u Šipovu, koja se nalazi u sastavu Administrativnog centra opštine Šipovo, čime su proizvodi i usluge banke sada još bliži klijentima i građanima Šipova i okoline. Otvaranjem ovih poslovnica, Komercijalna banka a.d. Banjaluka ima trenutno 18 poslovnih jedinica na području Bosne i Hercegovine. Osim ovoga, značajno je da istaknemo da je izvršeno preseljenje poslovnih jedinica u Trebinju i Sarajevu na nove i za klijente pristupačnije lokacije, a sve poslovnice su opremljene u skladu s najnovijim standardima bankarskog poslovanja. Takođe, zadovoljstvo nam je istaći da smo pokrenuli proces modernizacije i širenja postojeće mreže bankomata i POS terminala. Na ovaj način unapređujemo svoje digitalne servise, povećavamo sigurnost banke i njenih klijenata, približavamo naše usluge klijentima te skraćujemo njihovo vrijeme za obavljanje transakcija. U skladu s planiranom dinamikom, do kraja godine ove godine planirano je dodatno širenje banke, tj. otvaranje novih poslovnih jedinica na atraktivnim lokacijama u Banjaluci i na području Hercegovine.
Kada su novi proizvodi u pitanju, šta možete ponuditi novim i postojećim klijentima?
MEKINJIĆ: Komercijalna banka a.d. Banjaluka u kontinuitetu unapređuje svoje postojeće proizvode i prilagođava ih potrebama klijenata, a istovremeno radi na uvođenju novih proizvoda, koji su u skladu sa standardima modernog bankarstva. Kao banka koja je regionalno prepoznatljiva po štednji građana, ovom prilikom bismo posebno izdvojili nove proizvode koji se odnose na štednju građana, ali i depozite privrede, koji konstantno bilježe trendove rasta. Odgovarajući na zahtjeve i potrebe klijenata, u 2018. godini smo kreirali nove tipove štednje, koji uz stimulativne kamatne stope omogućavaju i potpunu sigurnost sredstava i njihovu dostupnost u svakom momentu, a riječ je o “slobodnoj štednji” i “cvrčak slobodnoj štednji”.
“Slobodna štednja” je idealna za sve koji žele da prema vlastitim finansijskim mogućnostima vrše neograničen broj uplata i isplata s računa u toku trajanja oročenja, bez obaveze ugovaranja novog oročenja. Na taj način ostvaruju dodatni prihod, a sredstva su istovremeno uvijek na raspolaganju klijentima. “Cvrčak slobodna štednja” namijenjena je najmlađoj populaciji uzrasta do 18 godina, a omogućava neograničen broj uplata i isplata u skladu s finansijskim mogućnostima zakonskih zastupnika. Štedni račun otvaraju zakonski zastupnici (roditelji ili staratelji) na osnovu rodnog lista djeteta. U sklopu promocije “cvrčak slobodne štednje” predstavnici banke će obići porodilišta u svim gradovima u kojima banka ima svoje poslovne jedinice i uručiti štedne knjižice s određenim depozitom majkama prvorođenih beba. Cilj ove akcije je izražavanje zahvalnosti na povjerenju koje klijenti ukazuju Komercijalnoj banci a.d. Banjaluka. Takođe, ovim vanka želi da upotpuni radost roditelja, kao i da pruži svojevrsnu podršku našoj zajedničkoj budućnosti. Inače, “cvrčak slobodna štednja” je namijenjena najmlađim štedišama, s ciljem da ih od najranijeg uzrasta uči o koristima koje donosi odgovoran odnos prema novcu i štednji.
Da li i na čemu je Komercijalna banka a.d. Banjaluka zasnivala svoje društveno odgovorno poslovanje u prethodnih šest mjeseci?
MEKINJIĆ: Aktivnosti koje se odnose na društvenu odgovornost zauzimale su važan segment funkcionisanja u skladu s korporativnom kulturom i politikom banke. Komercijalna banka a.d. Banjaluka je kao društveno odgovorna kompanija pokrenula različite projekte s ekonomskim fakultetima u Banjaluci i Istočnom Sarajevu, a sve u cilju podrške stručnom razvoju i osposobljavanju mladih ljudi. S tim u vezi, banka je pružila šansu za stručno osposobljavanje studenata i oni studenti koji tokom angažmana pokažu visok nivo motivacije, zalaganja i predanosti u ispunjavanju radnih zadataka dobiće priliku daljeg zaposlenja i građenja karijere u Komercijalnoj banci a.d. Banjaluka. Takođe, banka je u proteklom periodu finansijski podržavala i nagrađivala najbolje studente tokom kampanja i konferencija koje su organizovali. Sredstva su izdvojena i za donaciju za literarno takmičenje za sve učenike srednjih škola u Republici Srpskoj u organizaciji Generalnog konzulata Republike Srbije u Banjaluci povodom obilježavanja Sretenja – Dana državnosti Republike Srbije. Pored ovoga, banka je pomogla organizovanje humanitarnog koncerta “Autizam govori srcem” za djecu oboljelu od autizma, kao i manifestacije “Igre bez granica za djecu u BiH”. Komercijalna banka a.d. Banjaluka u kontinuitetu pruža podršku sportskim klubovima u cilju omasovljavanja i približavanja sporta najmlađoj populaciji, kao i pojedincima koji ostvaruju zapažene rezultate na sportskim takmičenjima.