
BRISEL – Kompanija Meta saopštila je da će od oktobra obustaviti sve političke, izborne i društveno osjetljive oglase na platformama Fejsbuk i Instagram širom Evropske unije, navodeći kao razlog nove pravne i operativne izazove koje nameće evropska regulativa o političkom oglašavanju.
Odluka dolazi uoči stupanja na snagu Uredbe o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja (TTPA), kojom EU nastoji da ograniči dezinformacije, strano mješanje i mikrotargetiranje u političkim kampanjama.
Nova pravila predviđaju punu transparentnost o finansijerima političkih oglasa, temama koje se promovišu i eventualnom korišćenju ličnih podataka u ciljanju publike.
Meta je u saopštenju istakla da bi primjena tih propisa stvorila „neodrživ nivo složenosti“ za oglašivače i same platforme.
“Uprkos intenzivnim razgovorima sa donosiocima odluka, ostavljeni smo pred nemogućim izborom – ili da ponudimo proizvod koji ne funkcioniše ni za korisnike ni za oglašivače, bez garancije da je u skladu sa zakonom, ili da u potpunosti obustavimo političko oglašavanje u EU“, navodi se u saopštenju.
Zabrana će važiti u svih 27 država članica, a posebno će pogoditi političke stranke i organizacije koje su se u prethodnim izbornim ciklusima oslanjale na ciljano oglašavanje, poput holandskih partija tokom izbora za parlament 2023. godine, navodi danas holandski “NL Times”.
Evropska komisija je saopštila da je cilj uredbe jačanje povjerenja građana u demokratske procese.
“Propis odgovara na zabrinutost u vezi sa manipulacijom informacijama i stranim uplitanjem, kao i sa obradom ličnih podataka u političke svrhe”, navodi Komisija.
Nova pravila zabranjuju i političko oglašavanje koje finansiraju sponzori izvan EU u periodu od tri mjeseca prije bilo kojih izbora ili referenduma.
Meta je upozorila da će biti prinuđena da isključi alate za personalizovano oglašavanje, što će, kako tvrdi, otežati političkim akterima da dopru do ciljane publike.
“Ovo predstavlja još jedan udarac na principe personalizovanog oglašavanja, ignorišući njegove koristi za korisnike i oglašivače”, navodi kompanija.
Uredba se oslanja na postojeće evropske zakone, poput Opšte uredbe o zaštiti podataka (GDPR) i Zakona o digitalnim uslugama (DSA), te izričito zabranjuje korišćenje podataka maloletnika, političkih stavova i drugih osjetljivih informacija u svrhe političkog oglašavanja. Uz to, sve političke reklame moraće da budu sačuvane u javno dostupnoj bazi podataka na nivou cijele EU. (Agencije, Foto Pixnio)