Dodjelom nagrada za najbolji novinski članak ili TV prilog koji se bavi problemom crnog tržišta duvanskih proizvoda u BiH, završena je peta kampanja “Stop švercu” koju zajednički organizuju Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) i Udruženje ekonomista RS SWOT.

Prvu nagradu osvojila je Svjetlana Šurlan iz Bloomberg-a, čiji je članak na analitičan način posebno istakao važnost suzbijanja crnog tržišta cigareta i doprineo podizanju svesti javnosti o ovom problemu.

Drugu nagradu dobili su: Dejan Tovilović (Capital.ba), Dino Bezdrob (Klix.ba), Kristina Sekerez (ATV) i Enisa Aletić (Nova BH). Njihovi članci I TV prilozi su svojim kvalitetom i objektivnošću značajno doprineli kampanji, pružajući detaljne informacije i analize o uticaju šverca cigareta na ekonomiju i društvo.

Njima su nagrade uručene na prijemu u Banjaluci odakle je poručeno da su mediji važna karika u lancu borbe protiv šverca duvana te da su rezultati iz godine u godinu sve vidljiviji.

Načelnik odjeljenja za komunikacije u UIO BiH Ratko Kovačević je kazao da u prilog tome govori i podatak da je prošle godine izdato 57 odsto više akciznih markica nego 2020. godine.

U prethodnih nekoliko godina je oduzeto 12,5 miliona KM duvana kao i nekoliko mašina za pakovanje.

„Prije kampanje vrijednost oduzetog duvana i cigareta bila je ispod šest miliona maraka. To su podaci koji govore da idemo u jednom dobrom pravcu. Mediji su propoznali da je ovo vrlo važna stvar“, rekao je Kovačević.

On smatra da je za pozitivne pokazatelje zaslužna i akcizna politika, gdje u zadnjih nekoliko godina nije bilo rasta akciza, a samim tim i cijene cigareta.

„Pojedini lanci šverca su presječeni što je prouzrokovalo manjak cigareta na crnom tržištu i rast cijena koja se približila cijeni legalnih cigareta pa su se građani odlučili da kupuju cigarete kojima je poznat porijeklo i sadržaj“, zaključio je Kovačević.

BiH ove godine očekuje oko milijardu maraka prihoda od akciza na duvan iz kojih će se finansirati svi nivoi vlasti u zemlji.

Saša Grabovac izvršni direktor Udruženja ekonomista RS SWOT zahvalio se svim medijima na velikoj podršci kampanji “Stop švercu”.

“Dosadašnje kampanje su dale rezultata i da se kroz pokazatelje može vidjeti da je crno tržište u padu, ali da je i dalje neprihvatljivo visok udio prodatih cigareta bez akciznih markica”, zaključio je Grabovac.