BEČ – Sama izgradnja autoputeva i infrastrukture nije garancija prosperiteta, već se pravi efekti i radna mjesta vide tek nakon završetak realizacije tih projekata.
Pozitivni efekti ne postoje u primarnoj fazi izgradnje, već prave efekte raste na radna mjesta i privredu generišu tek nakon početka upotrebe, navodi se u analizi austrijskog instituta Wifo, koja je urađena po nalogu ustanove za izgradnju i održavanje putne infrastrukture u Austriji “Asfinag”.
“Wifo” je analizirao mikropodatke infrastrukturnih projekata na osnovu kojih je ustanovio da za razliku od faze izgradnje, kada samo građevinska industrija ima direktne kratkoročne efekte, faza početka upotrebe donosi dugoročne i dinamične efekte po privredu. Analiza razvoja u regionima u okruženju od osam kilometara od autoputeva pokazuje da su novoizgrađeni putevi visokog prioriteta doneli 22.000 do 24.000 novih radnih mjesta.
Duž isključenja sa autoputeva naselila su se preduzeća, nastajali su industrijske zone, tržni centri, logistički centri. Dobra saobraćajna veza, kako navodi Wifo, dovela je i do naseljavanja građana. Ukupno je izgradnja novih puteva tokom 2000-te godine doprinijela više od 10 odsto rastu zaposlenosti u tim regionima.
Ukazuje se i da su nova radna mesta nastala pretežno u uslužnom sektoru, dok kod industrije nije bilo značajnijeg rasta usljed infrastrukturnih projekata.
Takođe Wifo naglašava da izgradnja autoputeva nije garancija za prosperitet, jer, pored toga što bolja saobraćajna povezanost smanjuje troškove transporta i povećava radijus delovanja preduzeća, što može voditi ka njihovoj ekspanziji, ona može olakšati i odlazak preduzeća ka nekim jeftinijim destinacijama. (B92)