Hans Beckhoff je vlasnik njemačke kompanije Beckhoff Automation koja posluje 44 godine. Beckhoff tvrdi da nije svjedočio ekonomskoj krizi poput one koja je sada u njegovoj državi.

Prema njegovim riječima, obično se kriza može očekivati svakih pet do osam godina, ali se nikada nije dogodio toliko zastrašujući, dubok sudar.

Njegova kompanija proizvodi automatizovane sisteme upravljanja za različite industrije. Spada među male i srednje kompanije koje čine 99 posto njemačke privrede, osiguravajući 59 posto radnih mjesta. Spomenute kompanije se smatraju “skrivenim šampionima” njemačke ekonomije.

Nazivaju se Mittelstand i dugo su bile otporne. Međutim, globalne promjene počinju uticati i na njih.

“I dalje nam ide dobro, iako je nas je ekonomska situacija zaista usporila. Ovogodišnji rezultati neće biti ni blizu onih u posljednje tri godine”, ukazala je Frederike Beckhoff, menadžerica korporativnog razvoja u kompaniji Beckhoff Automation i Hansova kćerka.

Brojni problemi

Njemačke kompanije su posljednjih godina pogođene brojnim problemima. Među tim problemima su rast cijena energije, koji je uslijedio nakon rata Ukrajini, rastuća inflacija i rast konkurencije iz Kine.

Osim toga, kompanije se žale na zapuštenu nacionalnu infrastrukturu, što se odnosi na željeznicu, mostove i saobraćajnice.

Deutsche Welle je za infrastrukturu istakao da je stara i da propada. Nadalje, privrednici se žale na nacionalnu i evropsku birokratiju, nedosljednost centralne vlasti, rastuće troškove rada i nedostatak radnika.

“Posljednje tri godine u Njemačkoj nisu bile lake. Ono što nam je zaista potrebno jeste pouzdano (vladino) donošenje odluka umjesto zaokreta za 180 stepeni. Čak i ako ne podržavate odluke, onda barem možete planirati i prilagoditi se ako je odluka pouzdana. Ovo ‘naprijed-nazad’ je privredi veliki teret”, ocijenio je Joachim Ley, izvršni direktor kompanije Ziehl-Abeg koja proizvodi ventilacijske, klimatizacijske i inženjerske sisteme.

Njemačka vlada se raspala ranije ovaj mjesec, a prijevremeni parlamentarni izbori su zakazani za 23. februar. Među zaokretima, koje je vlada napravila u posljednjih nekoliko godina, jeste prestanak subvencioniranja toplotnih pumpi i električnih vozila. To se negativno odrazilo na domaću prodaju i postizanje ugljične neutralnosti.

Zaokret nije pomogao njemačkim kompanijama. Ipak, mnogi smatraju da najveći pritisak dolazi iz Kine, što se prvenstveno odnosi na njemačke proizvođače automobila, koji su pogođeni sa dva problema.

Potražnja za automobilima na kineskom tržištu se smanjila, ali Kina ima snažnu automobilsku industriju s agresivnom izvoznom politikom.

“Kineski izvoz električnih automobila je od početka 2021. povećan za 1,150 posto. Dakle, to se samo odnosi na električna vozila. Ako u obzir uzmete sve automobile, uključujući i one s motorom na unutrašnje sagorijevanje, povećanje izvoza iznosi 600 posto. Njemački izvoz je u navedenom periodu porastao 60 posto. Očito se događaju promjene u tržišnom udjelu”, naglasio je glavni ekonomista Hamburške komercijalne banke Cyrus de la Rubia.

Posljedica toga jeste da Volkswagen, najveći njemački poslodavac u privatnom sektoru, prvi put u svojoj 87-godišnjoj istoriji razmatra zatvaranje proizvodnih pogona u Njemačkoj. Naime, desetine hiljada radnika mogli bi ostati bez posla.

Iz Volkswagena su prošli mjesec objavili da su u trećem kvartalu imali smanjenje profita od 64 posto u odnosu na isti period prošle godine. Za to su prvenstveno okrivili smanjenje potražnje u Kini kao tradicionalno ključno tržište za njemačke premium proizvođače automobila.

Iz Mercedesa su objavili da su u navedenom periodu imali smanjenje profita od 54 posto. I BMW je imao smanjenje profita. Oba posljednje navedena proizvođača automobila za to krive smanjenje potražnje na kineskom tržištu.

Beckhoff smatra da njemački proizvođači automobila i širi njemački proizvodni sektor moraju povećati svoju konkurentnost. Kako je konstatirao, stvarno misli da je produktivnost nešto što se mora ozbiljno shvatiti.

“Ne možemo zdravo za gotovo uzeti bogatstvo u kojem se uživa u većem dijelu Njemačke i Evrope”, poručio je.

“Nikada ne propustite dobru krizu”

Ley smatra da se njemačke firme s niskim cijenama mogu boriti, ali vjeruje da postoji nada i za njemačke visokokvalitetne proizvode s inovativnim karakteristikama, a koji se oslanjaju na inženjering svjetske klase i intelektualno vlasništvo.

Šef istraživanja industrijske i ekonomske politike u Federaciji njemačke industrije (BDI) Klaus Gunter Deutsch vjeruje da će mnogo toga zavisiti od toga da li će se širom Evrope moći mnogo brže privući inovacije, i to mnogo bolje i dosljednije.

Nesumnjivo je da će gubitak radnih mjesta i restrukturiranje na domaćem tlu biti bolan proces za njemačke kompanije poput Volkswagena i BASF-a koji je također najavio rezove. No, Beckhoff smatra da bi ovo dugoročno moglo biti zdravo.

“Mislim da je za njemačku industriju dobro što Volkswagen ima pojedine probleme jer će to povećati motivaciju. Konačno se shvatilo da zaista moramo nešto učiniti.

Kako je rekao Winston Churchill: ‘Nikada ne propustite dobru krizu'”, naveo je.

Dakle, iako postoji nada za pozitivnu transformaciju u proizvodnom sektoru na duži rok, kratkoročni izgledi će i dalje biti izazovni. Ko god formira sljedeću njemačku vladu, moraće uraditi neke teške stvari.

De la Rubia je još optimista, napomenuvši da je potreba za poboljšanjem njemačke infrastrukture toliko očigledna da će onaj ko formira sljedeću vladu morati preduzeti mjere.

“Mislim da će oni reći: ‘Uredu, kriza je zaista tu i sada ćemo napraviti veliki iskorak’. To je moja nada i moje uvjerenje”, dodaje.

Mnogi su saglasni da je ova kriza nešto što je Njemačkoj potrebno.

Ova država je poslije Drugog svjetskog rata dokazala da ima kapacitet da bude ekonomsko čudo, uprkos izgledima. Okolnosti sada mogu biti drugačije, ali nije nezamislivo da bi se to moglo dogoditi, piše BBC. (Klix, Foto Pixabay)