BANJALUKA – Prevoznicima u BiH u idućoj godini na raspolaganju će biti 1.726 CEMT dozvola koje su im neophodne za obavljanje međunarodnog transporta, a iako je to za 288 više u odnosu na ovu godinu, pojedini smatraju da te kvote ni izbliza nisu dovoljne da bi bili konkurenti na tržištu.
Predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić pozdravio je povećanje dozvola u BiH i Srpskoj, ali dodaje da to još nije ni blizu zadovoljavajuće kvote.
– Samo u Srpskoj je registrovano oko 1.700 prevozničkih firmi, a ako se uzme u obzir da pojedina preduzeća imaju na desetine kamiona lako možemo zaključiti da su odobrene kvote male, jer jedna CEMT dozvola ide na jedan kamion. Kada sve to preračunamo dođemo do oko 50.000 CEMT dozvola, koliko bi nam trebalo da naši prevoznici mogu da rade i budu konkurentni firmama iz okruženja – rekao je Grbić.
On je istakao i da su pravila za dobijanje CEMT dozvola u BiH potpuno nelogična i drugačija u odnosu na propise u drugim zemljama.
– U zemljama u okruženju Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, prevoznik koji posjeduje jedan kamion koji zadovoljava standarde EU može i ima pravo da dobije jednu CEMT dozvolu. Kod nas prevoznik da bi dobio tu propusnicu mora imati najmanje pet kamiona sa “euro šest” motorom, što je nepojmljivo, neshvatljivo i van svake pameti – kazuje Grbić.
On tvrdi da je takvo pravilo Ministarstva komunikacija i transporta BiH isključivo na dobrobit velikih kompanija.
– Time se nanosi direkta šteta malim prevoznicima. Oni mogu imati tri, četiri potpuno nova kamiona, a dozvolu neće dobiti. Takođe od ove godine u tu kategorizaciju ne ulaze kamioni sa “euro pet” motorima, iako u EU bez probleme voze i kamione sa “euro tri” i “euro četiri” motorima – zaključuje Grbić.
S druge strane vlasnik prevozničke firme “Aktros” iz Prnjavora Žare Brković smatra da broj dozvola ne bi bio nedovoljan kada bi bile sprovođene kontrole njihovog korišćenja.
– Broj CEMT dozvola je dovoljan samo treba obavljati kontrole rada prevoznika, jer mnogi konkurišu za te propusnice, dobiju i onda ih ostave u ladice i ne koriste jer se ne bave međunarodnim prevozom. Moja firma je lani konkurisala za 36 kamiona, a dobio sam osam CEMT dozvola. Sada ću konkurisati sa istim brojem kamiona i nadam se da ću dobiti dvije dozvole više što će biti sasvim dovoljno ako dobro rasporedim i organizujem posao – kazao je Brković.
Knjiga
Nikola Grbić pojašnjava da je CEMT dozvola knjiga koja prati kamion od utovara do istovara u međunarodnom transportu u Evropi.
– Riječ je o knjizi sa do 500 listova i dovoljna je prevozniku za godinu dana. Koristi se kada robu vozimo, na primjer iz BiH do Italije, a zatim dalje ka trećim zemljama Evrope. S druge strane bilateralna dozvola je samo jedan papir koji se koristi od mjesta utovara do mjesta istovara i poništava se – objašnjava Grbić. (Glas Srpske)