
Tesla se suočava s gubitkom milijardi dolara državnih subvencija nakon što se Ilon Mask sukobio s Donaldom Trampom. Američki predsjednik smanjio je podršku zelenim industrijama.
Subvencije su bile ključne za Teslin uspon od novoosnovanog proizvođača do najvećeg svjetskog proizvođača električnih vozila u manje od 20 godina. No, analiza Sky Newsa pokazuje da bi Trampovo smanjenje podrške moglo stvoriti značajan jaz u budućoj zaradi Tesle, zbog čega se postavlja pitanje o poslovnom modelu kompanije.
Prihodi od državnih subvencija činili su najmanje 38% Teslinog profita od 7,1 milijarde dolara u 2024. godini. Kompanija je ostvarila 2,8 milijardi dolara od trgovanja “regulatornim kreditima”, subvencijom na državnoj razini isplaćenom za podsticanje proizvodnje električnih vozila.
Ukinut savezni porezni kredit od 7.500 dolara
U međuvremenu, računi za prvo tromjesečje ove godine pokazuju da je Tesla zaradila 595 miliona dolara od regulatornih kredita, što je znatno više od neto zarade koja iznosi 409 miliona dolara. Iz toga proizlazi da bi Tesla bez subvencija poslovala u minusu.
Teslini ukupni prihodi u 2024. iznosili su 98 milijardi dolara, od čega je prodaja automobila činila 72 milijarde dolara.
Tesla je takođe imala koristi od saveznog poreznog kredita od 7500 dolara dostupnog potrošačima koji kupuju bilo koji električni automobil. Ako bi se primijenio na svih više od 630.000 Teslinih automobila prodanih u SAD prošle godine, to bi predstavljalo 4,7 milijardi dolara popusta.
Savezni porezni kredit ukinut je Trampovim zakon o porezima i potrošnji, dok su ovlaštenja Kalifornije za izdavanje kredita u sklopu programa vozila s nultom emisijom ukinute prošlog mjeseca.
Pad prodaje zbog bojkota
Usred javnog sukoba između Trampa i čovjeka koji je pomogao finansirati njegovu izbornu kampanju, predsjednik je obnovio svoje napore za smanjenje subvencija za zelenu industriju.
U objavi na Truth Social, Trump je napisao: “Elon bi mogao dobiti više subvencija nego bilo koje ljudsko biće u istoriji, daleko, i bez subvencija, Elon bi vjerojatno morao zatvoriti trgovinu i vratiti se u Južnu Afriku.”
Teslina prodaja širom svijeta takođe je pala zbog povećane konkurencije i bojkota izazvanog Maskovim bavljenjem politikom. Gordon Johnson, investicijski analitičar i istaknuti skeptik prema Tesli, izjavio je: “Promjene koje Tramp predlaže imaju značajne implikacije, negativne implikacije, za Tesline temelje.
Jedan od najranijih investitora sad prodaje Tesline akcije
Ross Gerber postao je jedan od najranijih Teslinih investitora nakon što je doživio ono što naziva “nevjerovatnom epifanijom” kada je prvi put vidio Teslu Model S. “Pomislio sam: ‘Wow, ovo bi zapravo moglo promijeniti način na koji putujemo'”, prisjetio se.
Sada prodaje svoje akcije Tesle i razmatra prodaju svog Tesla Cybertrucka. “Elon igra vrlo opasnu igru”, upozorio je.
Tesla je dugo imala koristi od subvencija koje se nude u SAD i od strane vlada širom svijeta kako bi se podstaknulo korištenje električnih vozila i tehnologija s niskim udjelom ugljika. U Americi su regulatorni krediti podsticaj namijenjen podsticanju proizvođača automobila da ispune ciljeve za proizvodnju električnih vozila.
Kaliforniji ukinuto ovlaštenje postavljanja obveznih ciljeva
Nekoliko država, predvođenih Kalifornijom, koristi ih za provođenje “mandata za vozila s nultom emisijom”, prema kojem su proizvođači dužni proizvoditi određeni udio električnih vozila kao dio svoje ukupne proizvodnje.
Budući da Tesla proizvodi samo električna vozila, zarađuje kredite bez troškova i profitira od njihove prodaje proizvođačima koji proizvode benzinska i dizelska vozila. Dodatno, oko desetak američkih saveznih država i brojne evropske vlade provode slične programe.
Međutim, u junu je Trump potpisao rezolucije kojima se Kaliforniji ukida ovlaštenje postavljanja obveznih ciljeva, što je potez koji ugrožava slične programe u drugim državama.
“Subvencija od 7.500 dolara koju dobijete ako kupite električni automobil ne ide Tesli. Ali uklanjanje subvencije znači da će cijena Teslinih automobila odmah porasti za 7.500 dolara, što bi imalo značajne implikacije na potražnju”, smatra Johnson.
Mask je stvorio čudo
Prošlo je samo 18 godina otkako je prvi Tesla Roadster sišao s proizvodne trake, na oduševljenje ranih korisnika i skepticizam etabliranih američkih proizvođača automobila. Maskovo predstavljanje baterijskih električnih vozila kao poželjnih i pouzdanih spektakularno je funkcionisalo, velikim dijelom podstaknuto njegovom ličnom popularnošću.
Njegova ambicioznost pomogla je kompaniji da prevlada ogromne tehničke izazove uspostavljanja masovnog proizvođača vozila od nule. Brzo je iskoristio prednosti smještaja proizvodnje u Kini gdje je cijela automobilska industrija bila usmjerena na elektrifikaciju.
“Kad sam počeo s Teslom, nije bilo električnih vozila, a Elon je proizvodio električna vozila. A sada, 10 godina kasnije, električna vozila su posvuda. Oni su najbrže rastući segment tržišta automobila”, naglasio je Gerber.
Teslin rast potpomogle su vlade širom svijeta koje su nudile subvencije i porezne olakšice potrošačima i kompanijama kako bi ubrzale prelaz na prevoz s niskim udjelom ugljika. Do 2020., Tesla se etablirala kao najveći svjetski proizvođač električnih vozila, s tri četvrtine svih prodanih vozila u SAD-u.
Kina je ključno tržište za Teslu
Dok su evropski i američki proizvođači tradicionalnih automobila preplavili Teslinu premium električnu nišu konkurencijom, znatno jeftinija kineska električna vozila sve su ih pretekla u posljednjih nekoliko godina.
Prošle godine kineski proizvođač automobila BYD premašio je Teslin globalni tržišni udio za potpuno električna vozila, prema podacima kompanije za tržišne informacije TrendForce.
Kina je takođe ključno tržište za Teslu, čineći više od polovine prodaje automobila izvan SAD, ali taj udio sada pada. Pozivi na bojkot protiv Maska podstaknuti njegovom prethodnom podrškom Trampu doveli su do pada prodaje i na drugim tržištima. Međugodišnja prodaja u prva četiri mjeseca 2025. pala je za 58% u Njemačkoj, 44% u Francuskoj i 62% u Australiji.
Kombinacija povećane konkurencije, ukidanja subvencija te neprijateljstva predsjednika i potencijalnih kupaca navela je neke investitore da odustanu od Tesle.
Neki investitori i dalje pozitivni
Vrijednost Tesle naglo je pala u prvih nekoliko mjeseci 2025. nakon što se Mask pridružio Trampovoj administraciji. Do sredine marta, tržišna vrijednost Tesle se u biti prepolovila. Iako se akcija malo oporavila otkako je Mask prvi put nagovijestio da će napustiti vladu, cijena akcije je 33 posto manja u odnosu na decembar.
Drugi investitori su daleko pozitivniji, tvrdeći da vrijednost Tesle treba procjenjivati ne samo na temelju prodaje i produktivnosti, već i na temelju Maskovog talenta za inovacije, posebno u potencijalu vještačke inteligencije i tehnologije autonomne vožnje koja se smatra sljedećom granicom za automobilsku industriju.
Tesla je u junu testirala svoj autonomni robotaksi u Austinu u Teksasu, s mješovitim rezultatima. Nekoliko incidenata pokrenulo je istragu američke agencije za sigurnost na putevima, ali mnogi investitori nisu obeshrabreni.
Dan Ives, viši analitičar u poznatoj kompaniji za upravljanje imovinom Wedbush Securities, ostaje zagovornik Tesle.
“Svađa s Trampom ne stoji na putu tome po našem mišljenju. Vjerujemo da je Tesla i dalje najpodcjenjeniji dio AI tržišta na današnjem tržištu“, napisao je Ives u nedavnom izvještaju s kolegom analitičarom iz Wedbusha, Samom Brandeisom.
Ives je u intervjuu za Sky News priznao da su državne i savezne porezne olakšice “korijeni Tesle” bez kojih kompanija ne bi bila tamo gdje je danas. Ali rekao je da je veći dio njenog uspjeha “inovacija u svemu što su izgradili”.
“To je najveća disruptivna tehnološka tvrtka na svijetu, uz Nvidiju”, poručio je. (Index.hr, Foto Printscreen Youtube)