ZAGREB – Ako želi ozbiljno razvijati turizam i podržati velika ulaganja koja se najavljuju u različitim segmentima, od hotela i restorana do marina i luksuznih vila, Hrvatska vrlo brzo mora istemski riješiti kadrovsku krizu u kojoj se našla djelimično i zbog iseljavanja radnika u inostranstvo. Bit će to zajednička akcija javnog i privatnog sektora u kojoj se najavljuju modernizacija školovanja kadrova i prekvalifikacije, aktivna promocija i popularizacija zanimanja u turizmu, ali i sve bolji uslovi rada koje bi trebali osigurati poslodavci u saradnji s državom od koje traže fleksibilizaciju zapošljavanja u turizmu. Dio poslodavaca pak u međuvremenu zagovara uvoz radne snage, što im država još uvijek ne dozvoljava u većoj mjeri, sve dok se u Hrvatskoj nisu iscrpile mjere koje bi zaposlile lokalno stanovništvo.

Iako je sezona pred vratima, potraga za svim potrebnim radnicima i dalje traje. Poslodavci su aktivni na svim poljima, radnici se traže od Hrvatskog zavoda za zapošljavanje do portala za zapošljavanje, obilaze se srednje škole u potrazi za maturantima sezoncima, aktivne su kampanje na društvenim mrežama. Najviše se traže konobari, barmeni, kuvari, pomoćni radnici u kuhinji, recepcioneri, pomoćni kuvari, pizza majstori, animatori, saznajemo na portalu MojPosao, gdje je do 10. aprila u kategoriji turizam i ugostiteljstvo objavljeno preko 2700 oglasa (s tim da svaki oglas može sadržavati više pozicija), što je 31% više nego u istom razdoblju prošle godine. U kategoriji prodaja, njihovoj drugoj najpopularnijoj kategoriji u kojoj je također zastupljen velik broj sezonskih poslova, u ovoj godini do sada je objavljeno preko 2000 oglasa, što je 39% više nego u istom razdoblju prošle godine.

Takođe, u kategoriji ‘turizam’ u 63% oglasa tražila se srednja stručna sprema, a u 42% oglasa tražili su se kvalifikovani radnici, a u 53% oglasa tražilo se radno iskustvo, i to u prosjeku 2 godine. U 39% oglasa tražilo se poznavanje stranog jezika, najčešće engleskog.

Zapošljavanje lokalaca

Najviše od ukupno 20.736 radnika, koliko se tražilo u martu preko Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, odnosilo se na djelatnost pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane te djelatnosti trgovine na veliko i malo (ukupno 15.296 radnika).
“U istom je periodu zaposleno ukupno 5764 osoba iz evidencije HZZ-a, od čega je u djelatnosti pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane te trgovini na veliko i na malo hrane zaposleno 4147 osoba s evidencije Zavoda. Najviše sezonskih radnika po županijama zaposleno je u Dubrovačko-neretvanskoj, Splitsko dalmatinskoj, Istarskoj, Osječko-baranjskoj i Zadarskoj županiji”, izvijestili su nas iz HZZ-a.

 

U Zavodu ističu i akciju prekvalifikacije nezaposlenih, mjeru koja je krenula prošle godine. Tokom 2016. godine u obrazovanje nezaposlenih osoba u turističkoj djelatnosti ukupno je bilo uključeno 1510 osoba, od čega je njih 555 izašlo iz evidencije nezaposlenih po završetku programa obrazovanja i to 425 na temelju zapošljavanja, a 175 na temelju zapošljavanja u turizmu. Promocija poslodavaca te daljnje popunjavanje slobodnih radnih mjesta nastavlja se tokom aprila na Sajmovima poslova.
Kompanije s kojima smo razgovarali u što većoj mjeri nastoje zaposliti lokalno stanovništvo, a dio ih vrlo otvoreno zagovara uvoz radnika za koji kažu da je neizbježan.

Problem sezonskih radnika

“Kako bi se premostilo vrijeme u kojem bi ostale mjere mogle polučiti zadovoljavajuće rezultate i izašlo ususret našim trenutnim potrebama za radnom snagom u narednom periodu, svakako treba napraviti izmjene i dopune Zakona o strancima, čime bi se omogućilo lakše angažovanje radne snage iz inostranstva, s obzirom na činjenicu da smo svi suočeni s nedostatkom kvalifikovane radne snage. Jasno je da je uvoz radne snage nužnost koju nameće sadašnje stanje tržišta radne snage. Realnost pokazuje nedostatak kvalifiikovanih radnika, i ne samo za zanimanja potrebna u hotelijerstvu, stoga smo u potpunosti svjesni da je uvoz radne snage u ovom trenutku imperativ”, ističu u Karismi koja posluje u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Kako je poznato, dio kompanija s tog područja tradicionalno je zapošljavao radnike iz BiH, a s ulaskom Hrvatske u EU to je moguće samo za one s hrvatskim državljanstvom.
U Dogus Grupi međutim inzistiraju na lokalcima, a ključnim drže odnos poslodavaca prema radnicima, te rad na edukaciji kadrova. Dogus Grupa Hrvatska ima oko 220 stalnih zaposlenika. Tokom ljetne sezone broj zaposlenih poveća se za oko 140. Većina sezonskih radnika zaposlena je na ugovor o radu na određeno vrijeme, dok je manji broj studenata zaposlen putem ugovora o djelu redovnog studenta.

“Određena kriza zaposlenika u turizmu nastajala je postupno, a u zadnjih je par godina izraženija. Radi se o međudjelovanju mnogo čimbenika. S obzirom na značaj turizma, poslodavci i država imaju mogućnost početi mijenjati taj trend, podržavajući i potičući sustavno educiranje kadrova, te dovoljnim ulaganjem u sezonske radnike. Organizacijom dovoljnog broja škola i edukativnih centara koji će mladima dati potrebna znanja i vještine osigurali bismo dovoljan broj adekvatne radne snage”, kažu u Dogus Grupi. (Poslovni.hr)