BEOGRAD – U Srbiji je na onlajn platformama angažovano oko 74.000 radnika, rezultat je prvog nacionalnog istraživanja o broju radnika na internetu koji rade preko globalnih digitalnih platformi u Srbiji, a koje je predstavio Centar za istraživanje javnih politika.
To je više od broja svih registrovanih radnika koji rade u sektoru informisanje i komunikacije (67.481) ili gotovo duplo više od svih radnika koji rade u sektoru finansijskih djelatnosti i djelatnosti osiguranja u Srbiji (43.849), kažu u Centru za istraživanje javnih politika, navodi se na sajtu Biznis.rs.
Kako se dodaje, prema rezultatima istraživanja Gigmetra iz februara 2021. godine u odnosu na oktobar 2020. godine, globalna tražnja za onlajn radnicima se oporavila, ali je i konkurencija povećana zbog sve većeg broja digitalnih radnika kojima je to primarni ili sekundarni izvor prihoda.
U najnovijem izdanju Gigmetra, uzorkom je obuhvaćeno ukupno 8,469 ispitanika što je najveći do sada analizirani broj radnika, navodi se i dodaje da rezultati pokazuju da je u februaru radilo 23,3 odsto radnika u odnosu na 44,8 odsto onih koji su bili aktivni u oktobarskom mjerenju.
Dodaje se da postoji čvrsta regionalna struktura kada je riječ o lokacijama na kojima digitalni radnici žive i rade.
Oko 65 odsto online radnika u Srbiji nalazi se u administrativnim centrima u posmatrana četiri regiona – Beograd, Novi Sad, Niš i Kragujevac.
Kako se navodi, Beograd ima tri puta više radnika od Novog Sada, Novi Sad dva puta više od Niša, a Niš skoro tri puta više od Kragujevca.
Precizira se da žene koje se u našoj zemlji bave online poslovima čine 34,2 odsto ukupne populacije digitalnih radnika, iako njihov udio tokom vremena bilježi blagi pad.
Između ostalog, navodi se i da je prosječna cijena radnog sata frilensera u Srbiji zabilježila blagi rast i da u najnovijem mjerenju iznosi 19,2 dolara, dok je medijalna cijena rada ostala na istom nivou kao i u prošlom mjerenju – 15 dolara.
Time je, dodaje se, i jaz između srpskih digitalnih radnika i radnica u odnosu na globalni prosjek ostao isti kao i u prethodnom mjerenju, jer je u Sjedinjenim Američkim Državama medijalna cijena rada frilensera 20 dolara.