Već nekoliko mjeseci svjedočimo brojnim problemima u trgovačkom svijetu, od uvođenja Amazonovih free-zone kasa, robotizovanih skladišta pa sve do velikih i masovnih zatvaranja donedavnih trgovačkih divova.

Kao glavni krivac enormnih gubitaka i masovnih zatvaranja poslovnica trgovačkih lanaca, navodi se digitalni napredak svijeta, odnosno sve veći trend online kupovine i potpuna promjena potrošačkih navika. Sve veći broj ljudi, pogotovo mlađih, nema naviku odlaska u fizičke trgovine, čekanja u velikim redovima i gužvanja s ostalim kupcima.

I dok je Amazon već godinama ispred svih, vodeći u online trgovini i modernizaciji cijelog sistema, jedan od najpoznatijih proizvođača sportske opreme, Adidas tek je u aprilu ove godine, najavio zatvaranje većeg broja fizičkih prodavnica i postepeni prelazak na internetsku prodaju.

Što se zapravo događa i mogu li poznati trgovački lanci preživjeti cijelu modernizaciju, tek će se otkriti. Kako bi uistinu uvidjeli koliko je velik ovaj problem, napravili smo listu nedavnih najvećih najava masovnog zatvaranja poslovnica vodećih trgovačkih lanaca.

Marks & Spencer

Jedan od najvećih multinacionalnih lanaca robnih kuća sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, Marks & Spencer, koji se prije otprilike dvije i po godine u potpunosti povukao i s hrvatskog tržišta, u maju ove godine, najavio je veliko zatvaranje svojih poslovnica. Naime, do kraja 2022. godine zatvoriće čak 100 svojih prodavnica, od čega samo ove godine planiraju zatvoriti njih 14. Zbog ovog poslovnog poteza, samo ove godine, radna će mjesta izgubiti 600 njihovih radnika. Posljednjih godina Marks & Spencer se bori sa sve manjim brojem kupaca u fizičkim trgovinama te sve većom online prodajom.

House of Fraser

Još jedna britanska modna kuća, House of Fraser, koja od prodaje zarađuje oko 1,2 milijardu funti i zapošljava 5000 ljudi, zbog neprofitabilnosti odlučila se na zatvaranje više od polovice svojih trgovina. Kako bi spasili sami sebe, odlučili su se na radikalne mjere zbog koji će bez posla ostati gotovo 6000 ljudi. House of Fraser planira zatvoriti 31 od ukupno 56 trgovina u Velikoj Britaniji i Irskoj.

Sears

Svoj silazni trend nastavio je i nekada najveći američki trgovački lanac, Sears, koji je u proteklih pet godina zatvorio gotovo polovinu svojih trgovina, a samo ove godine zatvoreno ih je 166. U septembru ove godine, zbog preniskih prihoda od prodaje planiraju zatvoriti još dodatnih 78 trgovina. Nekad popularnoj prodavnici u kojoj su kupci mogli pronaći apsolutno sve – od odjeće, nakita, preko elektroničke opreme, do opreme za vrtlarenje, presudili su loši poslovni rezultati, a njihova prodaja je u samo prvom kvartalu pala za čak 12 posto. Kao i druge velike lance robnih kuća u SAD-u, poslovanje Searsa najviše je načela internet trgovina, konkretno Amazon koji kupcima nudi luksuz šopinga od kuće, a često i niže cijene i veći izbor artikala.

Carpetright

Ni jedan od najvećih britanskih prodajnih lanaca laminata i tepiha, Carpetright, nije bio pošteđen trenda masovnog zatvaranja. Zbog izuzetno teške prošle godine u kojoj su zabilježili pad prodaje od 3,6 posto, a ni ovu finansijsku godinu nisu ništa bolje započeli, odlučili su se na zatvaranje čak 92 prodavnice. Uprava Carpetrighta priznala je kako im je proces restrukturiranja donio manji profit od očekivanog, a kao glavni razlog svojih problema naveli su pretoplo vrijeme koje je kupce držalo izvan njihovih trgovina. Do kraja septembra, Carpetright će zatvoriti 81 od 92 planirane prodavnice, a zbog njihove radikalne odluke bez posla će ostati 300 ljudi. Osim toga, zamolili su najmodavce da smanje najamninu poslovnih prostora na pola za ostalih 113 trgovina kako bi dodatno uštedjeli.

Da ovaj negativni trend nije zahvatio samo velike i tradicionalne svjetske trgovačke lance, potvrđuju negativne brojke najpoznatijih modnih kuća poput H&M i Inditexa, pod čijim se okriljem nalazi i Zara. Dok je Inditex muku mučio s nepovoljnim uticajem valutnog kursa, H&M grca u velikim zalihama neprodane robe vrijedne 4,3 milijarde dolara i padom prihoda za 62%.

Očigledno je da trgovinska industrija prolazi kroz korjenite promjene, a kako bi donedavni lideri, ali i svi ostali mogli opstati na tržištu moraju se što prije prilagoditi novim trendovima, u protivnom će ih vrijeme pregaziti, a njih će zamijeniti novi igrači poput Amazona i eBaya. (Novac hr)