BANJALUKA – Potpredsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH Ljubomir Klincov izjavio je da preduzeća iz BiH, koja su izgubila kontinuitet u izvoznim poslovima, treba da traže nova, manje osvojena, tržišta gdje će plasirati svoje proizvode.

Klincov je istakao da BiH ima tradicionalna tržišta u republikama bivše Jugoslavije, te u Italiji, Austriji i Njemačkoj, ali da BiH ima i određenih povlastica u Americi, Japanu, Australiji i Kanadi koje treba iskoristiti i pomoći preduzećima BiH da izađu na ova tržišta.

”Ekonomija BiH je u takvom položaju da ne može nešto agresivnije učiniti”, naglasio je Klincov u Banjaluci u pauzi seminara ”Internacionalizacija kompanija iz BiH – promocija izvoza i najboljih uslova za ulaganje”.

On smatra da trenutna promocija BiH kompanija na stranim tržištima nije dovoljna, te da je potrebno konstantno raditi na promociji, a problem je, dodao je on, što opštepolitička situacija pomalo destimuliše ulazak investitora.

Direktor Privredne komore RS Dragica Ristić izjavila je da je seminar prilika da sve institucije kojima je u nadležnosti promocija privrede na jednom mjestu razmijene iskustva i unaprijede saradnju, kao i da se daju informacije preduzećima gdje, od koga i kakvu pomoć mogu očekivati.

“Moramo biti svjesni svih svojih ograničenja, jer naša je ekonomija nedavno izašla iz rata i u jednom periodu značajno izgubila tržište. Preduzeća iz RS sada se u veoma oštroj konkurenciji vraćaju na neka nova tržišta, koja su sada sasvim druge strukture”, pojasnila je Ristićeva.

Ona je istakla da nastup na tržištima EU podrazumijeva usaglašavanje sa određenom legislativom i da proizvod zadovoljava standarde kvaliteta, te dodala da značajan broj proizvoda iz RS zadovoljava te standarde, ali da treba još dosta raditi, jer je evropsko tržište vrlo zahtjevno.

Ona je istakla da se preduzećima u RS i dalje nedovoljno pruža podrška za nastupe na sajmovima i promociji preduzeća.

Šef Regionalne kancelarije Agencije za promociju stranih investicija u BiH u Banjaluci Drago Vučić rekao je da preduzeća u BiH i RS nemaju potrebnu preraspodjelu poslova, niti ljude koji se specifično bave nastupom na stranim tržištima.

U BiH i RS promocija na stranim tržištima većim dijelom zavisi od sklonosti vlasnika i menadžera kompanija da rade za inostrano tržište, a kompanije i preduzeća nalaze se na samom početku kada je riječ o nastupu na inostranim tržištima, istakao je Vučić.

”Trgovina je kao poplava, kao rijeka, nju ne mogu zaustaviti nikakve granice, tako da su šanse kompanija i preduzeća iz BiH i RS za izlazak na strano tržište više vezane za ono što one mogu da ponude stranom tržištu i za potrebe stranog tržišta za proizvodima kompanije nego za nekakve granice i administrativne prostore”, rekao je Vučić.

On je rekao da kompanije i preduzeće u BiH ne znaju šta stranom tržištu treba niti znaju da prilagode proizvodnju potrebama tog tržišta.

”Kada budemo organizovali preraspodjelu poslova u kompanijama da imamo ljude koji su zaduženi da naprave vlastite strategije nastupa na ino tržištima, onda ćemo lakše pristupiti i zemljama u okruženju, ali i zemljama van okruženja”, rekao je Vučić.

Direktor Valonske agencije za izvoz i strana ulaganja ”Aveks” iz Belgije Filip Suinen izjavio je Srni da je cilj seminara razmjena ekspertiza između agencija koje se bave promocijom razvoja privrede i izvoza iz Belgije, Francuske, Španije i Italije sa partnerima iz BiH i RS.

“Kada razmijenimo iskustva, bićemo u prilici da zajedno promovišemo internacionalizaciju preduzeća, što je svrha seminara”, rekao je Suinen i dodao da Belgija ima veliko iskustvo u promociji izvoza, jer je njeno unutrašnje tržište maleno.

On je istakao da je belgijski mehanizam za promociju jedan od uspješnijih i naglasio da Belgija ima sedam kancelarija za promociju širom svijeta i misije, te da predstavnici belgijskih kompanija učestvuju na velikom broju međunarodnih sajmova i izložbi, te promotivnim kampanjama.

Prema njegovim riječima, Belgija je jedan od većih izvoznika u BiH građevinskog materijala.

Cilj seminara pod nazivom ”Internacionalizacija kompanija iz BiH – promocija izvoza i najboljih uslova za ulaganje” jeste omogućavanje pristupa znanju i novim tehnologijama radi poboljšanja proizvodnje, povećanja učešća malih i srednjih preduzeća u izvozu, smanjenja deficita u oblasti spoljne trgovine i bolje saradnje malih i srednjih preduzeća sa inostranim strateškim partnerima.

Seminar je organizovao grad Banjaluka i Valonska agencija za izvoz i strana ulaganja ”Aveks”, dok je održavanje skupa podržala Evropska komisija u BiH.

Izvor Agencije