SARAJEVO – Kamioni preduzeća “Una plod” iz Kozarske Dubice, koji su krenuli juče na put prema Rusiji, prvi su u BiH ponijeli oznaku TIR nakon 1992. godine.

Predstavnicima “Una ploda”, kompanije koja se bavi proizvodnjom i otkupom voća, juče je na prigodnoj svečanosti u Spoljnotrgovinskoj komori BiH (STK) uručen TIR karnet čime je počela potpuna primjena TIR sistema u BiH.

TIR karnet predstavlja međunarodno priznati carinsko-transportni dokument koji omogućava da vozila s robom u zapečaćenim tovarnim prostorima prelaze međudržavne granice samo uz formalnu provjeru carinskog pečata i podataka unesenih u TIR karnet.

“Dok dođu do Rusije, naši kamioni prolaze četiri-pet zemalja zbog čega gubimo mnogo vremena na granicama i izlažemo se velikim troškovima. Samo za garancije za prolazak kroz svaku od zemalja plaćamo od 150 do 200 evra. Sa TIR karnetom tih problema nećemo imati i do naših kupaca stizaćemo brže uz značajno smanjenje troškova”, objasnila je prednosti TIR karneta Rada Miljatović, menadžer “Una ploda”.

Na promociji TIR karneta, Mahir Hadžiahmetović, predsjednik STK BiH, podsjetio je da im je odlukom Vijeća ministara BiH povjereno da budu garantna institucija za izdavanje TIR karnet dokumenata u BiH prema standardima Međunarodnog udruženja cestovnih prevoznika.

“TIR karnet donosi prednosti za špeditere koji neće morati prolaziti složene procedure na granici niti plaćati depozite, dok je carinskim službama postupak maksimalno pojednostavljen. Efekti ovog sistema su i za opšte dobro, jer se povećava kontrola tokova robe”, istakao je Hadžiahmetović.

Ministar transprota i komuniakcija BiH Rudo Vidović naglasio je da je uspostava TIR sistema značajna za prevoznike, navodeći da oni dosad nisu mogli ravnopravno konkurirati na prometnom tržištu. Mladen Zirojević, ministar spoljne trgovine i ekonomksih odnosa, dodao je da je BiH zajedno s Irskom bila jedina zemlja u Evropi bez TIR karnet sistema.

“Uspostavom TIR-a stvoreni su uslovi za primjenu ATA karnet konvencije. Provedene su sve potrebne procedure, samo je još potrebno da bude potpisan ugovor između STK i Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, te da Komora pristupi međunarodnoj garantnoj konvenciji. Za nekoliko mjeseci BiH će biti uključena u ATA karnet, što će olakšati privremeni uvoz uzoraka, stručne opreme i robe namijenjene izložbama, sajmovima, kongresima i sličnim manifestacijama”, obrazložio je Zirojević.

Pojašnjavajući uštede koje donosi primjena TIR karneta, direktor UIO BiH Kemal Čaušević kazao je da su naši špediteri zbog neuključenosti u taj sistem morali angažovati strane prevoznike za transport robe, što su plaćali jednu KM po kilometru.

Na prezentaciji je istaknuto da je inicijativa za uspostavu TIR sistema potekla 2003. godine, ali da su uslovi stečeni tek formiranjem UIO BiH. Aktivnosti za uvođenje TIR sistema povedene su 2007. dok su svi neophodni uslovi za početak izdavanja TIR karneta stvoreni krajem prošle godine.

Izvor Agencije