BANJALUKA – Štrajk mašinovođa “Željeznica RS” privredu RS dnevno košta više stotina hiljada evra, upozorili su privrednici koji su najugroženiji trenutnom situacijom u ŽRS.

Murari Mukadži, generalni direktor prijedorskog "ArcelorMittala", naveo je podatak da oni zbog neisporuke željezne rude zbog štrajka željezničara dnevno ostvaruju direktne gubitke od 160.000 evra.

On je pojasnio da su im zbog blokade transporta 8.000 tona željezne rude dnevno depoi puni, što će neminovno prouzrokovati obustavu proizvodnje.

"Kada se to desi, onda će nam trebati minimalno pet dana za ponovno pokretanje proizvodnje", rekao je Mukadži na konferenciji za novinare, na kojoj su predstavnici više velikih preduzeća govorili o štetama nastalim obustavom rada mašinovođa u RS.

On je upozorio da zbog štrajka trpi i zenički "ArcelorMittal", koji se suočava sa problemom dostave sirovine za proizvodnju čelika, kao i dostave koksa, jer vagoni stoje na granici.

Predrag Zgonjanin, direktor "Celexa", rekao je da će to preduzeće, "ukoliko nastale štete budu više od onog što se može snositi, sigurno tražiti naknadu" i to pogotovo što štrajk nije bio najavljen.

On je rekao da u skladištima ovog preduzeća trenutno stoji oko 200 tona raznih proizvoda, izrazivši bojazan da ovo preduzeće neće biti u stanju da snosi troškove penala kupcima.

Milovan Bajić, direktor "Krajina petrola", rekao je da u Hrvatskoj stoji tečni naftni gas, koji je roba koja se plaća unaprijed i da svaki dan kašnjenja košta. On je upozorio i na bezbjednosni aspekt zastoja u prevozu željeznicom, jer se prevoze i opasne materije.

Zahtjevi 230 mašinovođa i pomoćnika mašinovođa "Željeznica RS", koji su od ponedjeljka, 10. oktobra, od 18.00 časova, zaustavili vozove, odnose se na isplatu razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.

Podrška mašinovođama

Dvadesetak predstavnika penzionisanih mašinovođa podržalo je kolege koji drugu sedmicu dočekuju u Sekciji za vuču vozova, ne odustajući i dalje od obustave saobraćaja.

Problem sa isplatom potraživanja mašinovođa trebalo je da bude riješen u hodu, smatraju njihove penzionisane kolege. Iznos novca koji traže je mali, a iste beneficije koje potražuju postojale su, tvrde, i u njihovo vrijeme.

"Kažu da nema novca. Ako ga nema, onda ga nema za sve, a ne samo za jedan dio ljudi koji nosi posao. Znači, za njih nema novca, a za druge ima i normalno je da je nastao revolt", kaže Mirko Lukić, penzionisani mašinovođa.

Mašinovođe očekuju da će novi izvršni direktori, koje je nedavno imenovao Nadzorni odbor ŽRS, pokrenuti problem s mrtve tačke, iako su svjesni da se tek upoznaju sa situacijom u ovom preduzeću.

Izvor Agencije