BERLIN – Investicije proizvođača automobila bile su 2015. izuzetno velike. No u posljednje vrijeme su znatno smanjene, posebno u Kini i zapadnoj Evropi. Jedan od razloga je prelazak na proizvodnju električnih automobila.
Vodeći automobilski koncerni su prošle godine osjetno smanjili svoje investicije u nove ili modernije fabrike. Broj novih investicionih projekata smanjen je za 45 odsto, sa 179 na 98. Ukupan obim investicija smanjen je za čak 69 odsto, s 52,5 milijardi na 16,3 milijarde evra. To je rezultat studije konsultantske kompanije Ernst & Young (EY).
Proizvođači automobila su nakon rekordne 2015. godine u prošloj godini srezali investicije posebno u zapadnoj Evropi (smanjenje za 87odsto) i Kini (smanjenje za 79 odsto). Nešto manje pogođene su Sjedinjene Države gdje je smanjenje investicija iznosilo 53 odsto.
Glavni investicijski cilj SAD
Kao i godinu dana ranije automobilski koncerni su rado investirali u SAD-u. Tamo su 2016. investicije u nove tvornice i centre za razvoj dizajna ili novih tehnologija bile vrijedne 6,3 milijarde evra (godinu dana ranije čak 13,5 milijarda). Na drugom mjestu je Mađarska s 1,6 milijarda evra, a na trećem Njemačka s 1,3 milijarde evra.
Slijede Kina i Argentina s po milijardu evra vrijednim investicijama. Kompanija Ernst & Young je analizirala investicijske aktivnosti 16 vodećih automobilskih koncerna.
Započeti projekti će biti nastavljeni
"S jedne strane mnoštvo investicionih projekata koji su pokrenuti proteklih godina moraju najprije biti provedeni i završeni", kaže Peter Fub, partner u kompanijii EY. Podsjeća da su između 2012. i 2015. započeti investicioni projekti vrijedni preko 140 milijardi evra.
Osim toga stručnjaci smatraju da proizvođači automobila imaju više nego dovoljne proizvodne kapacitete za očekivani slabi rast potražnje za novim automobilima. Zato se ne mogu očekivati veće investicije u nove proizvodne pogone i njih se ne bi moglo opravdati.
Velike promjene
Stručnjaci smatraju da je veliki pad investicionih aktivnosti pokazatelj velikih promjena u autoindustriji. Upravo prelazak na električne automobile dovešće do temeljitih promjena u načinu ostvarivanja zarade i investicionim planovima, kaže Fabian Schuster iz EY-a. "Za proizvodnju jednog elektroautomobila potrebno je znatno manje dijelova i djelomice potpuno drukčiji dijelovi. Shodno tomu mijenjaju se i potrebe u proizvodnim pogonima i infrastrukturi." Zato će znatne investicije vjerojatno ići u odjele za istraživanja i razvoj.
Od 2010. je najviše novca je investirano u SAD-u (29,4 milijarde evra), zatim u Kini (25,2 milijarde evra) te u Njemačkoj (23,1 milijardu evra). Kod pokrenutih projekata u SAD-u i Njemačkoj uglavnom se radi o povećanju produktivnosti proizvodnih pogona djelomice starih više decenija. U Njemačkoj su prava rijetkost stvarne nove investicije, kao što jena primjer Porscheova najavljena milijardska investicija u razvoj i proizvodnju električnog sportskog automobila Mission E.
Posebno pogođene slabije razvijene zemlje
Nakon što su 2012. automobilski koncerni puno investirali u zemljama na pragu industrijalizacije, posljednjih godina su se više usredotočili na etablirane industrijske zemlje. Dok je od 2010. do 2012. na takozvane BRIC-zemlje (Brazil, Rusija, Indija, Kina) otpadalo prosječno 42 posto ukupnih investicija, od 2014. do 2016. taj je udio iznosio prosječno 17 posto.
"Velika očekivanja o rastu prodaje u zemljama na pragu industrijalizacije nisu se često ispunila, tako se tržišta u Rusiji i Brazilu i dalje nalaze u dubokoj krizi", konstatira Peter Fub. "Zato smo proteklih godina vidjeli ponovno okretanje etabliranim tržištima SAD-a i Europe: prošle godine je u četiri BRIC-zemlje investirano ukupno nešto više od 1,7 milijarda eura, a u SAD-u i Evropi ukupno 11,6 milijarda evra."
Brexit i američki izbori
I aktualni politički događaji – od Brexita do neočekivanog ishoda američkih predsjedničkih izbora – dodatno pridonose suzdržanosti automobilskih koncerna glede velikih investicija, smatra Fub.
"Situacija je trenutno tako nepregledna da je poduzećima dobro držati si sve opcije otvorenima. Sad je potrebno pratiti razvitak, poboljšavati fleksibilnost i opteretivost vlastitih lanaca isporuke i organizaciju te izbjegavati čvrsto odlučivanje za jedno stanište", kaže Fub. (DW)