PEKING – Kina ove godine već sedam sedmica živi u budućnosti. Druga najveća svjetska privreda prvo se našla na udaru epidemije virusa korona, zbog čega su zaustavljena putovanja, zatvorene trgovine i zabavni parkovi, a nošenje maski u javnosti i držanje socijalne distance postalo obavezno.
Sada se Kina postupeno otvara. Dok se i ostatak svijeta priprema za isto, kompanije koje su prve morale odgovoriti na epidemiju u Kini sada svoja rana iskustva koriste kao predložak za druge regije, piše CNN.
Korporativne reakcije u Kini postale su centralna tačka interesa analitičara s Wall Streeta posljednjih mjeseci, a globalni brendovi poput Nikea, Starbucksa i Disneyja dijele svoja iskustva s investitorima i hvale tamošnje menadžere za vođenje kroz krizu.
Na primjer, Nike je nedavno rekao da je u “Kini vidio drugu stranu krize”, te naučio koje su najbolje prakse za primjenu na drugim mjestima. A kad je Volkswagen prošle sedmice ponovno otvorio svoj ogroman pogon u Wolfsburgu u Njemačkoj, naveo je svoje iskustvo ponovnog pokretanja poslovanja u svoje 32 od 33 tvornice u Kini.
Poslovni lideri i stručnjaci, nastavlja CNN, smatraju da nove strategije kojima su se kompanije priklonile neće vratiti životu u normalu. Kažu kako bi umjesto toga kriza mogla trajno promijeniti način na koji radimo, kupujemo i upravljamo svojim preduzećima.
“Ovo je nova normala. Trenutno radimo na mnogim pozivima za buđenje”, rekao je Alain Benichou, predsjednik uprave IBM Chine.
Pogledajmo kako se budućnost poslovanja promijenila i kakav nam uvid u to daje Kina.
Način na koji radimo
Za Despinu Katsikakis uobičajeno radno mjesto već počinje izgledati bitno drukčije. Katsikakis, menadžerica koja se u kompaniji za komercijalne nekretnine Cushman & Wakefield iz Londona specijalizirala za inovacije i nove prakse, savjetuje kompanije širom svijeta kako se vratiti poslu.
U Kini je njena kompanija već pomogla da se više od milion radnika vrati u kancelarije. Ona smatra da je kriza ubrzala budućnost rada i za cijelo desetljeće. Njena kompanija nada se da će kapitalizovati ovu promjenu, počevši s vizualnim vodičem za svoje klijente pod nazivom ‘Six Feet Office’. Ovaj koncept ‘živog laboratorija’ iz kancelarije Cushman&Wakefield u Amsterdamu, temeljen je na spoznaja iz Kine i povratnim informacijama od radnika i klijenata širom svijeta.
“Radi se o prototipu koji u osnovni postoji kako bi ljude inspirisao da razmišljaju o rješenjima, o tome kako zadržati socijalnu distancu, kako na odgovarajući način pripremiti zgradu i doista podsticati ljude na drugačija ponašanja”, rekla je Katsikakis.
U toj novoj normali, radni stolovi su udaljeni oko metar i po, što nimalo ne iznenađuje. Zdravstveni stručnjaci širom svijeta već mjesecima savjetuju ljudima da zadrže međusobnu distancu kako bi se spriječilo širenje virusa. Radnicima se savjetuje da se kroz kancelarije kreću samo u jednom smjeru – poput kazaljke na satu – te da izbjegavaju mimoilaženje i eventualno širenje mikroba. Katsikakis kaže da su smjernice temeljene na savjetima zdravstvenih stručnjaka, koji su naglasili da se medicinsko osoblje kroz bolnice kreće na isti način.
Jedna od najvećih pouka koje je kompanija dobila u Kini, kaže Katsikakis, glasi da “moramo imati povjerenja da se vraćamo u zdravo okruženje”. Ona predviđa da će u sljedećih nekoliko godina senzori zamijeniti sve površine koje je više osoba obično dodirivalo. Umjesto provlačenja kartice za ulaz u prostorije, na primjer, možda ćemo imati kamere za prepoznavanje lica ili QR kod na mobilnom, piše CNN.
Od kompanija se takođe očekuje da više ulažu u sisteme za pročišćavanje vazduha u kancelarijama kako bi se smanjila kontaminacija. Volkswagen je, recimo, u Wolfsburgu svoju klimatizaciju postavio na maksimum. Neki bi čak mogli postaviti zaštitni pleksiglas na stolove. Kako bi se izbjegla kontaminacija površina, Katsikakis predlaže postavljanje papirnatih navlaka preko radnih stolova i redovnu dnevnu promjenu tih zaštitnih navlaka. Otkako je predstavljen prototip “Six Feet Office”, kompanija je preplavljena pitanjima gotovo svakog sata.
“Imali smo svakodnevne sastanke s nekim od naših najvećih klijenata kako bismo im pomogli da usvoje ove ideje i kako bismo mogli sarađivati s njima”, rekla je Katsikakis za CNN.
Iako ovaj koncept zahtijeva više prostora, ne mora nužno značiti da će kancelarija zbog toga biti skuplja. Ako je ova situacija nešto pokazala, onda je to da je rad na daljinu učinkovit i da će se i dalje koristiti, smatra Katsikakis. To znači da će isti prostor koristiti manje ljudi nego prije pandemije.
Način na koji komuniciramo na poslu takođe se promijenio. Porast potražnje da poslovnim softverom, kao što je Microsoft Teams, svakako je bez presedana, kaže Jared Spataro, korporativni dopredsjednik Microsofta 365. On je naglasio da program za razmjenu poruka i videokonferencije sada ima 75 miliona dnevnih korisnika, što je 70 posto više nego prošlog mjeseca.
“Imamo vremeplov i možemo vidjeti da su se zemlje poput Kine i Južne Koreje vratile na posao i u škole, a korištenje Teamsa i dalje raste”, rekao je Spataro.
Način na koji kupujemo
Na neki način, sada je savršeno vrijeme za brendove da privuku nove kupce i stvore trajne veze, smatra Deborah Weinswig, predsjednica uprave Coresight Researcha, savjetodavne i istraživačke kompanije koja se fokusirala na maloprodaju i tehnologiju. Dok su miloni ljudi zatvoreni u svojim domovima, prisiljeni su stvoriti nove rutine i životne navike, smatra Weinswig.
“Kažu da je za svaku promjenu navike potreban 21 dan. Mi mijenjamo svoje navike kupovanja, a neke od njih biće teško kasnije odbaciti“, rekla je Weinswig.
Na primjer, Nike se tako dobro prilagodio da bi na toj novoj krivulji mogao ostati godinama. Coresight je prije radio na istraživačkim projektima za Nike. Iako je kompanije i prije epidemije promovisala kupovinu online, Weinswig kaže da je poslovanje u porastu posljednjih mjeseci. Ovaj gigant sportske odjeće i obuće objavio je odlične poslovne rezultate u martu, dijelom i zbog brzog porasta online prodaje u Kini. Digitalna prodaja u Kini porasla je tokom posljednjeg kvartala za 30 posto, a sedmični broj korisnika na aplikacijama za fizičku aktivnost porastao je 80 posto, rekao je investitorima predsjednik uprave John Donahoe.
Nikeova je aplikacija bila ključna za ovaj uspjeh, piše CNN. Platforma je ove godine pokrenuta u Kini i podsticala je korisnike da vježbaju od kuće u virtuelnom „klubu za treniranje“. Weinswig napominje da je aplikacija bila besplatna, što je korisnicima bilo ključno. Kompanija je takođe lansirala više proizvoda online, među ostalim ograničenu seriju patika Air Jordan. Brzina je takođe bila ključna. Nike ima mnogo konkurenata, ali bio je jedan od prvih brendova koji je kupcima rekao da ostanu kod kuće.
“Nike se brzo prilagodio situaciji”, istaknula je Weinswig za CNN.
Način na koji upravljamo lancima snabdijevanja
Pandemija nas takođe može natjerati da ponovno uredimo globalne opskrbne lance. Uopšteno, lanci snabdijevanja za robu široke potrošnje osmišljeni su kako bi dali prednost učinkovitosti u odnosu na fleksibilnost i otpornost, napisao je nedavno na svom blogu John Knapp, partner i direktor u Boston Consulting Groupu.
Ali u posljednjih nekoliko mjeseci, nestašica sirovina i kritičnih zaliha, zajedno s povećanim izostancima radnika, doveli su do temeljnih rizika. To je kompanije nagnalo da razmotre kako otpremaju ili šalju svoju robu.
“Stvari koje smo prije uzimali zdravo za gotovo više ne postoje. Trenutno možemo vidjeti poremećaje u gotovo svakom segmentu premještanja tereta preko kineskih granica. Ili u Europi, gdje kamioni ne mogu prelaziti granice”, rekao je William Ma, direktor Kerry Logisticsa, hongkonške firme koja kompanijama širom svijeta pomaže da upravljaju svojim lancima snabdijevanja.
Prije epidemije, kompanije su prekide planirale u danima, a sada se radi o sedmicama. Jedna od kompanija koja se nada rješenju je IBM. Tehnološki gigant, koji nudi program za upravljanja lancima snabdijevanja temeljen na vještačkoj inteligenciji, kaže kako vidi značajan porast potražnje, jer sve više kupaca želi imati prediktivno modeliranje uoči sljedeće krize. IBM nije želio iznijeti konkretne brojke.
“Pandemija je bila alarm za mnoge kompanije. Ono što želimo je pomoći oko problema koje smo otkrili s covidom-19. Optimizacija lanaca snabdijevanja je postala problem, pa se time moramo pozabaviti”, rekao je Benichou iz IBM-a.
U akciju kreću čak i vlade. Japan je prošle sedmice najavio da će pomoći kompanijama da preusmjere svoju proizvodnju kod kuće, rekao je Andrew Staples, globalni urednik Economist Corporate Networka. Ova mreža je savjetodavna usluga The Economistovog Intelligence Unita, namijenjena višim poslovnim liderima.
“Mislim da će se to nastaviti”, rekao je Staples za CNN.
IBM-ovi istraživači smatraju da je epidemija otkrila pukotine u lancima snabdijevanja za koje mnoge kompanije nisu ni znale da postoje. Pokazalo se, naime, da 90 posto kompanija s Fortuneova popisa 1000 ima sekundarne dobavljače iz Wuhana, kineskog grada u kojem je epidemija započela, ali većina njih ima malo ili nimalo kontakta s tim dobavljačima.
Istovremeno bi moglo biti prerano da se kompanije suoče s tim problemom, smatra Ma. Napomenuo je da obnova ovih lanaca zahtijeva značajan kapital i vrijeme, a ni jednog, ni drugog kompanije trenutno nemaju u izobilju.
“Kompanijama je važnije akumulirati novac. Ako se proizvodi ne prodaju, ne možemo platiti svoje dobavljače, a oni ne mogu platiti svoje partnere. Svi želimo da ovo prođe što prije”, zaključio je Ma. (Index.hr)