BUDIMPEŠTA – Mađarski parlament u utorak je izglasao da detalji ugovora o kineskom finansiranju željezničke pruge Budimpešta-Beograd ostanu tajni narednih 10 godina, javlja AFP i ističe da se ulaganje u taj infrastrukturni projekt smatra najvažnijom ikada realizovanom investicijom u Mađarskoj.
Mađarska i Kina potpisale su krajem aprila ugovor o kreditu za finansiranje gradnje željeznice za brze vlakove između Budimpešte i Beograda.
Vlada u Budimpešti je početkom aprila, prije potpisivanja ugovora, predložila zakon kojim bi se kao tajni klasifikovali svi podaci iz ugovora za taj projekt vrijedan 2,1 milijarde dolara s rokom završetka od deset godina. U prijedlogu zakona je pisalo da je to potrebno kako bi se obezbijedio kredit Kineske uvozno-izvozne banke.
U njemu takođe piše da bi otkrivanje detalja ugovora “ugrozilo kapacitete Mađarske da provodi svoju spoljnu politiku i trgovinske interese”.
Mađarska se tim zakonom želi zaštititi i od “neprikladnog vanjskog utjecaja”, navodeći da se radi o projektu koji je od najvećeg nacionalnog interesa.
Ministar finansija Mihalij Varga je kazao da je kamata na kineski kredit fiksna i da postoji opcija ranije otplate, no druge pojedinosti nije naveo.
Prema ugovoru s kineskom državnom bankom Exim, Mađarska će finansirati 85 posto troškova investicije, a ostalih 15 posto će finansirati iz fondova.
U usvojenom zakonu piše da Budimpešta može objaviti sadržaj dokumenata “nakon što dobije stavNarodne Republike Kine”.
Pruga, dio šireg kineskog projekta “Jedan pojas, jedan put” koji bi trebao otvoriti nove trgovačke pravce za kineske kompanije, prvi je veliki kineski infrastrukturni projekt na teritoriji Evropske unije.
Cilj mu je transportovati kinesku robu iz Grčke u zapadnu Evropu, no nedostaju ključni dijelovi na Balkanu.
Projekt, najvrijedniji u Mađarskoj nakon nuklearke Paks koju će graditi ruska kompanija Rosatom, trebao bi pomoći mađarskoj privredi pogođenoj epidemijom virusa korona.
Mađarsku dionicu dugu 150 kilometara gradiće konzorcij CRE koji uključuje kompaniju Opus Global, koju nadzire preduzetnik Lorinc Meszaros, blizak premijeru Viktoru Orbanu.
Projekat je do sada trpio znatna kašnjenja. Kina, Srbija i Mađarska su 2014. potpisale memorandum o izgradnji tog željezničkog pravca, izgradnja u Srbiji počela je 2018. nakon što je ta zemlja od Kine posudila 297,6 miliona dolara.
Nakon deset godina saradnje Kine i istočnoevropskih država, uključujući i Hrvatsku, u okviru inicijative nazvane 17+1, to će biti prvi veći infrastrukturni projekt te inicijative u regiji i unutar EU, rekao je mađarski stručnjak.
Kineskoj inicijativi novog puta svile pridružile su se i Italija, Portugal i Grčka. (Seebiz)